Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet skal utvikle studentenes evne til kritisk refleksjon over historievitenskapelige, etiske, normative og sosiale sider ved historikernes arbeid og praksis. Studentene skal gjøre seg kjent med egenarten til ulike sjangere innenfor historieforskningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • ha innsikt i historisk metode og historiefaglig teori, slik disse anvendes og diskuteres i dagens historiefagvitenskap

  • beherske fagbegreper innenfor historisk teori og metode

  • ha innsikt i ulike historiefaglige forskningsstrategier og faglige problemstillinger knyttet til disse

  • kunne forklare sentrale prinsipper innenfor fag- og forskningsetikk i historie

 Ferdigheter

  • kunne drøfte utforming av forskningsprosjekter, deriblant valg av forskningsstrategi, analysenivå og avgrensninger

  • kunne tolke, anvende, utnytte og vurdere kritisk ulike typer historisk materiale som kilder for historisk forskning

  • kunne vurdere ulike historiefaglige fremstillingers metodiske og teoretiske kvaliteter, og finne frem til og vurdere relevant faglitteratur for egen fremtidig oppgaveskriving

  • kunne vurdere ulike historiske undersøkelser i forhold til teoretisk helhet og samfunnsmessig kontekst

 Generell kompetanse

  • kunne forklare verdien og relevansen av ulike typer historiefaglig forskning for menneskelig erkjennelse og samfunnsinnsikt.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves aktiv deltakelse i seminarene i form av blant annet tre skriftlige arbeider, hvert på 4 sider, som tar opp sentrale metodiske og teoretiske problemstillinger anvendt på et historisk materiale, enten et originalmateriale eller historiefaglig litteratur. Disse tre skriftlige arbeidene vil, senere i bearbeidet form, inngå i eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er seminarbasert med praktiske øvinger og diskusjoner. Forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Mappe med tre seminarinnlegg, à 4 sider, totalt 12 sider à 2300 tegn, med case fra selvvalgt pensum (teller 40 %). 6 timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn i felles pensum (teller 60 %). Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
HI-401 – Innføring i historisk teori og metode 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:18