Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i historiedidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp historiefagets plass i skolen som del av det tverrfaglige samfunnsfaget. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp rollen som samfunnsfaglærer, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Arbeid med grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema inngår også. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i historie og innsikt i historiedidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i å planlegge, gjennomføre og tilpasse undervisning, samt vurdere elevenes kompetanse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskaper

  • ha kunnskap om historiedidaktikkens historie og egenart

  • ha kunnskap om det tverrfaglige samfunnsfaget i grunnskolens læreplaner og andre styringsdokumenter

  • ha kunnskap om elevers forutsetninger for læring i historie, samt deres interesse og holdninger til historiefaget

  • ha kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og metode i fag/ fagdidaktikk

  • ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

Ferdigheter

  • kunne legitimere og begrunne historiefagets plass i skolen

  • kunne analysere og reflektere rundt historiedidaktikkens temaer

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsformer

  • kunne bruke og vurdere digitale verktøy i undervisningen

  • kunne bruke og vurdere ulike læremidler

  • kunne planlegge, gjennomføre og tilpasse undervisning i tråd med læreplanen i samfunnsfag, og kunne vurdere elevenes kompetanse

  • kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstillingmetode og opplegg for datainnsamling

  • kunne veilede elever i vitenskapelig arbeid

Generell kompetanse

  • kunne diskutere og formidle faglige og fagdidaktiske problemstillinger

  • ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • bestått praksis

  • obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • godkjent tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter

Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, bruk av digitale verktøy, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til historie og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Eksamen

Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (teller 70%).
Skriftlig, individuell oppgave (forskningsdesign), (teller 30%).

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
HI-109 – Fagdidaktikk i historie i PPU, ettfagsvariant 15
HI-417 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – historie 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:16