Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir oversikt over norsk og europeisk historie ca. 400 e.Kr. -1789. I tiden ca. 1000–1300 fikk Europa stater som utøvde betydelig grad av fysisk voldsmonopol, og en kirkeorganisasjon og en kristendom som legitimerte makt ut fra Gud og en ny forestillingsverden om synd og frelse. Middelalderen betydde også gjennombruddet for handelskapitalismen med bruk av penger og mål om profitt. Vi stiller ikke minst to spørsmål: I hvor stor utstrekning kan vi si at Europa fikk stater med voldsmonopol for fyrsten, når feider, borgerkriger og anarki ofte rådde grunnen? Hvorfor og hvordan fikk Europa et visst gjennombrudd for penge- og markedsøkonomi på 1200- og 1300-tallet når resten av verden ikke gjorde det?

Videre spør vi hvordan indre utvikling kan forklare at Europa i perioden 1500-1800 kom til å dominere verden gjennom oppdagelser, handel og kolonisering. Hvilken betydning hadde vitenskapsrevolusjon og handelskapitalisme for Europas økende dominans? – Og hvordan bidro den militære revolusjonen med kanoner og geværer og en autoritær maktstat med stor evne til å kreve inn skatter og mobilisere soldater til å gi Europa et forsprang i forhold til Kina og den arabiske verden?

Det var fellestrekk ved den europeiske utviklingen, men også betydelig variasjon. Norge fikk både stats- og kirkeutvikling av europeisk merke, men aldri et standssamfunn lik det som ble utviklet i England og på kontinentet. Hvordan kan dette forklares? Fra 1536 til 1814 var Norge et lydrike under kongedømmet Danmark, som ble et av de mest sentraliserte eneveldene i Europa. Hvorfor ble ikke Norge dominert av en sterk adel, og hvordan kunne nordmennene utvikle relativt egalitære sosiale strukturer under dansk styre? Hvordan bidro veksten i trelasthandel, bergverksdrift, skipsfart og handel til utviklingen av norsk selvforståelse og patriotisme på 1700-tallet?

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene skal etter å ha fullført emnet:

  • ha kunnskaper om hva som ligger i periodebetegnelsen ”middelalder”

  • ha oversikt over føydalismen som system og utviklingen av middelalderkongedømmene i Europa

  • ha kunnskap om spredningen av kristendommen og utviklingen av kirkeorganisasjon i middelalderen

  • forstå særtrekk ved agrarøkonomi, byøkonomi og kapitalisme

  • ha kunnskap om renessanse, reformasjon og «oppdagelsene»

  • ha kunnskap om framveksten av skatte- og militærstaten

  • forstå sentrale begreper, sentrale teorier, ulike perspektiv og metodiske tilnærminger innen forskningsfeltet

Ferdigheter

  • kunne drøfte problemstillinger og vurdere ulike faglige syn innen emnet

  • kunne anvende grunnleggende kildekritiske begreper

  • kunne skrive egne framstillinger på grunnlag av tilrettelagte primærkilder og faglitteratur

Generell kompetanse

  • ha evne til å sette seg inn i kilder og en omfattende faglitteratur, og på dette grunnlaget kunne utarbeide selvstendige framstillinger

  • være i stand til å utforme skriftlige framstillinger med forsvarlig vitenskapelig dokumentasjon

  • kunne bruke biblioteksressurser og søkeverktøy til informasjonsinnhenting, oppgaveskriving og eksamensinnleveringer

Vilkår for å gå opp til eksamen

For disiplinstudenter: Godkjent portprøve. Se nærmere informasjon i Canvas.

For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Bestått praksis.

For studenter på bachelorprogrammet kreves det minst 50 % oppmøte i førstesemesterprogrammet God start.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, skrivekurs knyttet til portprøve, selvstendige litteraturstudier.

Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse

Eksamen

6 timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter (A-F).

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
HI-102 – Historie: Fordypningsemne før 1350 I - Stat, kirke og samfunn i Norge og Europa ca. 750-1300 5
HI-103 – Historie: Fordypningsemne 1350-1800 I - Et "tidlig-moderne" Europa i en "før-moderne" verden? 5
HI-1230 – Eldre historie I 5
HI-1230 – Eldre historie I 5
HI-1240 – Eldre historie II 5
HI-1240 – Eldre historie II 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:40:20