HEL424 Strukturelle betingelser for det systematiske folkehelsearbeidet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Migle Helmersen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
-
Bred innføring i folkehelse og begreper som helse, sykdom, empowerment, mestring og brukermedvirkning
-
Lokale, regionale, nasjonale og internasjonale føringer i folkehelsearbeidet
-
Nasjonal folkehelsepolitikk, herunder relevante lover, stortingsmeldinger og offentlige utredninger som omhandler folkehelse
-
Utviklingstrekk i det nasjonale folkehelsearbeidet
-
Forvaltningsnivåer: stat, fylke og kommune
-
Ulike styringsformer: government, governance, governmentality
-
Det systematiske kommunale folkehelsearbeidet
-
Sosial ulikhet i helse og arbeidshelse
-
Befolknings- og miljørettede perspektiv i folkehelsearbeidet
-
Etiske problemstillinger i folkehelsearbeid
-
Relevante reformer: Samhandlingsreformen, Kommunereformen, partnerskap og nettverkssamarbeid
-
Betydningen av frivillig sektor i folkehelsearbeidet
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
-
ha avansert kunnskap om utvalgte områder innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid
-
ha inngående kunnskap om nasjonale føringer og rammevilkår i arbeidet med å bedre befolkningens helse
-
ha avansert kunnskap om styringssignaler i folkehelsepolitikken nasjonalt og internasjonalt
-
ha inngående kunnskap om ulike forståelser av sentrale begrep i det helsefremmende og forebyggende folkehelsearbeidet
-
ha avansert kunnskap om det nasjonale og internasjonale forvaltningssystemet og styringsformer på alle nivå og ulike arenaer
-
ha inngående kunnskap om bakenforliggende påvirkningsfaktorer for god helse, herunder levekår, arbeidsliv, nærmiljøfaktorer og tiltak for å utjevne sosial ulikhet i helse
-
ha avansert kunnskap om forvaltningens planleggingssystemer og planprosesser og systematikken i folkehelsearbeidet
-
ha inngående kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
-
kunne analysere og drøfte teori og gjennomføre teoretisk og praktisk problemløsning innenfor fagområdet
-
kunne identifisere og kritisk vurdere ulike etiske problemstillinger i folkehelsearbeid og reflektere over etiske problemstillinger i møte med brukere
-
kunne bruke strategier innenfor empowerment og mestring, inkludert brukerperspektiv, i et helsefremmende perspektiv
-
kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og vitenskapelig litteratur ved formidling av fagområdet
Generell kompetanse
-
kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter innenfor problemstillinger som sosial ulikhet i helse, sosial bærekraft, nasjonal folkehelsepolitikk og planprosesser
-
kunne formidle og diskutere faglige problemstillinger innenfor fagområdet
-
kunne bidra til nytenkning og innovasjon i folkehelsearbeidet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent skriftlig gruppeoppgave. Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminar, ekskursjon og gruppearbeid. Se nærmere beskrivelse i semesterplanen. Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Som for opptak til master i folkehelsevitenskap
Eksamen
5 timer skriftlig eksamen under tilsyn som vurderes med gradert karakter.