Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Fransk/Norsk

Forkunnskapskrav

FR-127

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i fransk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp franskfaget som skolefag i videregående opplæring og refleksjon over det franske språkets stilling i det internasjonale samfunnet (frankofoni). Arbeidet med læreplanverket for den videregående skolen samt refleksjon over fagdidaktisk forskning vil også bli tatt opp.

Elevkunnskap og lærerrollen behandler rollen som fransklærer og hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn har innvirkning på utøving av deres profesjon. Lærerens språklige ferdigheter i fransk og læreren som rollemodell for elevene blir behandlet.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier knyttet til franskundervisning på trinn 11-13. Kjennskap til ulike trykte og digitale læremidler som egner seg på disse trinnene vil bli vektlagt. Hovedområdet handler om grunnleggende språkferdigheter i fransk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Emnet vil fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av franskundervisning i den videregående skolen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten:

  • kjenne til Læreplanen i fremmedspråk og hvordan den tilpasses franskfaget på trinn 11-13

  • ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i franskfaget rettet mot trinn 11-13

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier og arbeidsmåter i franskfaget på trinn 11-13

  • ha inngående kunnskap om grunnleggende språkferdigheter i franskfaget

  • ha inngående kunnskap om ungdomskultur, ungdoms motivasjon for faget og bevissthet om egen språklæring

  • ha kunnskap om den flerspråklige elev og den flerkulturelle skolen, og de muligheter og utfordringer dette innebærer for franskundervisningen

 Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne anvende kunnskap om Læreplan i fremmedspråk og franskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 11-13

  • kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevers bakgrunn og forutsetninger i arbeidet med å legge til rette for læring i franskfaget på trinn 11-13

  • kunne ta i bruk sine språklige ferdigheter i fransk på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne legge til rette for elevers utvikling av interkulturell kompetanse

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere franskundervisning på trinn 11-13

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 11-13

  • kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler, inkludert digitale, i undervisningen tilpasset trinn 11-13

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne reflektere og diskutere fagdidaktisk forskning generelt og i franskfaget spesielt, og også på fransk

  • kunne formidle fagdidaktiske problemstillinger som er relevante for franskfaget også på fransk

  • kunne videreutvikle sin språklige, faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • ha et reflektert forhold til sin profesjonsfaglige digitale kompetanse og hvordan denne kan utvikles videre

  • inneha en profesjonell holdning og kunne kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)

  • For studenter som har valgt fransk som fag 1: Bestått tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.

  • For studenter som har valgt fransk som fag 2: Bestått praksisrelatert oppgave

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som har valgt fransk som fag 1 skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU-arbeidet beskrives i egen instruks.

Studenter som har valgt fransk som fag 2 skal gjennomføre en praksisrelatert oppgave.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Tre dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
FR-402 – Fagdidaktikk i fransk, del 2, ettfagsvariant 7.5
FR-107 – Fagdidaktikk i fransk i PPU 7.5
FR-108 – Fagdidaktikk i fransk i PPU, ettfagsvariant 7.5
FR-400 – Fagdidaktikk i fransk, del 2 (for trinn 8-13) 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:55