Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Fransk/Norsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fransk didaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp franskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag. Det tar også opp stillingen til det franske språket i en globalisert verden. Kjennskap til læreplanverket for ungdomskolen og refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger vil det også bli fokusert på.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp rollen som fransklærer og hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens yrkesutøving. Refleksjon over lærerens språklige ferdigheter i fransk og læreren som rollemodell blir også tatt opp.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmetoder og læringsstrategier, samt ulike læremidler som egner seg for franskundervisning på trinn 8-10. Hovedområdet tar opp arbeid med grunnleggende språkferdigheter i fransk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Med utgangspunkt i studentenes kompetanse i franskfaget og innsikt i fagets didaktikk, vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktiske øvelser siktet mot undervisning i fransk på trinn 8-10.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha fagdidaktisk kunnskap i franskfaget rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om læreplanen i fremmedspråk, nivå1, og hvordan den tilpasses franskfaget

  • ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i franskfaget rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer i franskfaget rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om grunnleggende ferdigheter i franskfaget

  • ha kunnskap om elevenes kulturuttrykk og deres bevissthet om og interesse for faget

  • ha kunnskap om den flerkulturelle skolen og de muligheter og utfordringer dette innebærer for franskundervisningen

  • ha kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og metode i fag/fagdidaktikk

  • ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende kunnskap om læreplanen i fremmedspråk og franskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 8-10

  • kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevenes bakgrunn og forutsetninger i arbeidet for å legge til rette for læring i franskfaget

  • kunne anvende sine språklige ferdigheter i fransk som rollemodell for elevene

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i fransk på trinn 8-10

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 8-10

  • kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler og læringsarenaer i undervisningen tilpasset trinn 8-10

  • kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling

  • kunne veilede elever i vitenskapelig arbeid

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over fagdidaktiske problemstillinger generelt og i franskfaget spesielt

  • inneha en profesjonell holdning og kunne forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse og bidra til samarbeid om undervisning og skoleutvikling

  • ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.

Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Muntlig eksamen, inkludert en forberedt presentasjon. Vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Skriftlig oppgave (forskningsdesign). Vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Begge deleksamenene må være bestått for å få gyldig karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
FR-108 – Fagdidaktikk i fransk i PPU, ettfagsvariant 15
FR-127 – Fagdidaktikk i fransk, del 1 7.5
FR-107 – Fagdidaktikk i fransk i PPU 7.5
FR-126 – Fagdidaktikk i fransk, del 1 (for trinn 8-13) 7.5
FR-403 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – Fransk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:54