Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i engelskdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp engelskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjonover fagdidaktiske problemstillinger står også sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp engelsklærerrollen, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. De grunnleggende ferdighetene i engelsk, samt tverrfaglig arbeid blir også omhandlet. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i engelsk og innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av engelskundervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studenten

  • ha fagdidaktisk kunnskap i engelsk rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om den gjeldende læreplan i engelsk for ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om klasseledelse og viktigheten av gode relasjoner i læringsmiljøet

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer, også digitale, i engelsk rettet mot ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om ungdomskultur, om ungdoms utvikling og deres bevissthet om og interesse for faget, samt å kunne legitimere engelsk som skolefag og som et viktig fag for allmenndannelsen

  • ha kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og metode i fag/fagdidaktikk

  • ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål samt kunne bruke sine faglige kunnskaper i engelsk på en måte som fremmer gode læringsprosesser

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i engelsk på ungdomstrinnet basert på forskningsbasert kunnskap i faget

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset ungdomstrinnet

  • kunne beskrive og formidle kjennetegn på kompetanse, samt vurdere og dokumentere elevenes kompetanse

  • kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling

  • kunne veilede elever i vitenskapelig arbeid

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne diskutere og formidle fagdidaktiske problemstillinger

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • inneha en profesjonell holdning og kunne forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • være i stand til å nyttiggjøre seg av resultater fra faglig, didaktisk og pedagogisk forskning

  • ha evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen generelt og for engelsk spesielt 

  • ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk oppmøte i undervisningen (80 %)

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, samtale, refleksjon, rollespill, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til engelsk og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.

Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Undervisningsspråket er engelsk.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Emnet har to deleksamener: En muntlig eksamen med gradert karakter som teller 70 % av endelig karakter og en skriftlig fordypningsoppgave med gradert karakter som teller 30 % av endelig karakter. Begge deleksamenene må være bestått for å få gyldig karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-109 – Fagdidaktikk i engelsk i PPU, ettfagsvariant 15
EN-151 – Fagdidaktikk i engelsk, del 1 7.5
EN-108 – Fagdidaktikk i engelsk i PPU 7.5
EN-148 – Fagdidaktikk i engelsk, del 1 (for trinn 8-13) 7.5
EN-474 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – engelsk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:09