Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag; pedagogikk og praksis.

Emnet i engelskdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp engelskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står også sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp engelsklærerrollen, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. De grunnleggende ferdighetene i engelsk, samt tverrfaglig arbeid blir også omhandlet. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i engelsk og innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av engelskundervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studenten

  • ha fagdidaktisk kunnskap i engelsk rettet mot trinn 8-10.

  • ha kunnskap om gjeldende læreplan i engelsk for ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om klasseledelse og viktigheten av gode relasjoner i læringsmiljøet i språkfag

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer, også digitale, i engelsk rettet mot ungdomstrinnet.

  • ha kunnskap om ungdomskultur, om ungdoms utvikling og deres bevissthet og interesse for faget, samt å kunne legitimere engelsk som skolefag og som et viktig fag for allmenndannelsen.

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål samt kunne bruke sine faglige kunnskaper i engelsk på en måte som fremmer gode læringsprosesser.

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i engelsk på ungdomstrinnet basert på forskningsbasert kunnskap i faget.

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset ungdomstrinnet.

  • kunne beskrive og formidle kjennetegn på kompetanse, samt vurdere og dokumentere elevenes kompetanse.

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne diskutere og formidle fagdidaktiske problemstillinger og kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse.

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen.

  • være i stand til å nyttiggjøre seg av resultater fra faglig, didaktisk og pedagogisk forskning.

  • ha evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen generelt og for engelsk spesielt. 

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Obligatorisk oppmøte i undervisningen (80%)

  • For studenter som tar engelsk som fag 1 (masterfag) gjelder følgende eksamenskrav: bestått didaktisk/praksisrelatert oppgave

  • For studenter som tar engelsk som fag 2 (årsenhet) gjelder følgende eksamenskrav: bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og engelskdidaktikk

  • Bestått praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, samtale, refleksjon, rollespill, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til engelsk og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som tar engelsk som fag 2 (årsenhet), skal skrive en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og engelskdidaktikk.

Studenter som tar engelsk som fag 1 (masterfag), skal levere en didaktisk/praksisrelatert oppgave. Gjennomføres i forkant av og som forberedelse til praksis.

Studentene skal ha seks ukers praksis.

Undervisningsspråket er engelsk. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Muntlig eksamen med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-152 – Fagdidaktikk i engelsk, del 1, ettfagsvariant 7.5
EN-151 – Fagdidaktikk i engelsk, del 1 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:08