Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene av barnehagelærerutdanningen. BUL100 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.

Anbefalte forkunnskaper

  • NHB 100 Natur, helse og bevegelse

  • SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk

  • STM 100 Språk, tekst og matematikk

  • KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet

Innhold

Emnet har et klart praktisk preg, med teoristoffet lagt i tilknytning til de ulike praktiske aktivitetene, og man sikter mot å videreutvikle den enkelte students eget skapende potensial. Det vil i så stor grad som mulig bli arbeidet i perioder knyttet til temaer eller prosjekter, mens en del generell egentrening vil gå gjennom hele emnet.

Det gis innføring i grunnleggende skuespillerarbeid. Ved bruk av kropp og stemme som uttrykksmidler, vil studenten lære å utforske improvisasjon, ideutvikling, tilstedeværelse, rombruk og rollearbeid. Lek som uttrykksform og læringsområde er et viktig utgangspunkt. Forholdet mellom lek, drama og teater vil bli utforsket. Det gis en innføring i sentrale begreper fra drama- og teaterpedagogikk, samt utvalgte deler av teaterteori og teaterhistorie. Dette danner grunnlag for refleksjon rundt ulike teaterformer og teateruttrykk.

Ved å vektlegge studentens egenutvikling innenfor lek, improvisasjon og rollearbeid vil studenten være i stand til å forstå skuespillerens plass i en teaterproduksjon, samt samarbeid og samhandling i en kollektiv prosess. Gjennom arbeid med form og innhold i kreative prosesser vil studentene få erfaring med å lede barn og voksne. Verktøyene fra teaterfaget kan også benyttes i prosjektledelse og ulike formidlingsformer i en barnehagelærers lederskap.

Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen. Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.

Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt. Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • kjenner teaterfagets virkemidler, slik at drama og teater kan anvendes i ulike former for kommunikasjon, samspill, skapende prosesser og kunstneriske uttrykk

  • har grunnleggende innsikt i den dramatiske lekens estetiske dimensjon

  • har en grunnleggende teoretisk og praktisk kjennskap til drama- og teaterpedagogikk

FERDIGHETER
Studenten

  • behersker grunnleggende arbeidsformer og teaterteknikker som lek, improvisasjon og rollearbeid

  • kan gjennom kropp og stemme utforske ulike spillformer og ulike former for rollearbeid

  • kan igangsette, delta i og lede kreative prosesser, kunstpedagogiske prosjekter og kunstfaglige utviklingsarbeid, samt anvende teaterfagets virkemidler i disse

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • har grunnleggende praktisk og teoretisk innsikt i de forskjellige sidene ved en teaterproduksjon

  • har et faglig grunnlag for å skape og reflektere rundt teaterkunst for barn i ulike aldersgrupper

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

  • Emnet har et krav om 70% tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Drama er i stor grad en kollektiv uttrykks- og arbeidsform. Derfor er det naturlig at mye av arbeidet på emnet foregår i grupper. Det vil bli arbeidet i grupper av ulik størrelse, og gruppearbeidene vil være av ulik varighet.

Sentrale arbeidsformer:
Praktisk skapende arbeid med dramatiske uttrykksformer og medier, både individuelt og i gruppe.

Teoriforelesninger, ekskursjoner, litteraturstudier, diskusjoner og fagdidaktisk refleksjon i seminartimer.

Studentenes kunstfaglige utviklingsprosjekter vil bli utviklet i tett samarbeid med barnehagene. Det vil også være naturlig å hente inn andre ressurspersoner som kan formidle hvordan slike utviklingsprosjekter kan gjennomføres i barnehagene.

Fakultet for kunstfag har samarbeidsprosjekter med både Kilden Teater og Konserthus og Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) og praksisfeltet. Det vil være naturlige å samarbeide med disse og andre aktører for å konkretisere hvordan studentene/personalet kan samarbeide når de skal designe prosjekter som involverer både barn, ansatte og eventuelt kunstnere.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform, jf. Kvalitetssystemet kapittel 4.1. Evalueringen gjennomføres som en sluttevaluering.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Praktisk visning i gruppe. Arbeidet strekker seg over tre dager og avsluttes med en framføring og etterfølgende refleksjon og samtale.

Karakteruttrykk: Individuell gradert karakter.

Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:36:03