Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

BV-100Innføring i barnevern, PS-101 Psykologiske emner, PS-103 Barns utvikling og BV-200 Miljøterapeutisk arbeid.

Innhold

I dette emnet skal studentene delta i praktisk miljøterapeutisk arbeid. Studentene skal følge erfarne miljøterapeuter i deres virksomhet og lære hvordan en på en systematisk måte kan bruke miljøfaktorer til endringsarbeid. Emnet viser hvordan miljøterapeuten kan ta i bruk kunnskap fra ulike faglige ståsted og hjelpe barnet og dets familie med sitt hverdagsliv. Trening i kommunikasjon er en sentral del av dette emnet, sammen med bruk av aktiviteter for å fremme mestringsopplevelse. Studentene skal arbeide med innsikt i og refleksjon over eget/tjenestens/institusjonens faglige ståsted.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap:

  • har bred kunnskap om miljøterapeutens arbeidsmåter, faglige og verdimessige grunnlag i ulike kontekster

  • har grunnleggende kunnskap om aktiviteters betydning for mestring og sosial deltakelse

  • har bred kunnskap om relasjonsetablering og relasjonens betydning i endringsarbeid

  • har kunnskap om ulike tilnærminger til refleksjon

Ferdigheter:

  • Kan vise personlig omsorg og innlevelse og vise at en vil den andre vel blant annet ved å være konsentrert nærværende

  • kan anvende aktiviteter for å fremme læring, inkludering og mestring

  • kan reflektere over utøvelse og muligheter og begrensninger ved systemet de arbeider innenfor

  • kan etablere trygge relasjoner og kommunisere i motstand og konflikt

  • kan identifisere faglige, verdimessige og etiske utfordringer i miljøterapeutisk arbeid med barn og unge

Generell kompetanse:

  • kunne planlegge og gjennomføre varierte miljøterapeutiske tiltak over tid alene og som deltaker i et team i tråd med etiske krav og retningslinjer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 80 % obligatorisk oppmøte til praksisstudiene og seminar  på universitet. Deltakelse i mentorgruppe.

Undervisnings- og læringsformer

Studenten skal ha praksisstudier i en miljøterapeutisk virksomhet. Praksisperioden varer 30 dager. Studenten skal i den grad det er mulig ha en veileder på praksisstedet. Det skal holdes seminar for studentene på universitetet hvor pensum drøftes, reflekteres og bearbeides. Det skal også holdes et to-dagers Rød tråd seminar om kommunikasjon. 

Det kreves 70 % obligatorisk frammøte både i praksis og på seminar. Forventet arbeidsomfang er

omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Praksisstudier vurderes til bestått/ikke bestått.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:46