Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

BV-100 Innføring i barnevern, PS-101 Psykologiske emner og PS-103 Barns utvikling.

Innhold

Emnet handler om barnet og dets omgivelser og hvordan en ved hjelp av muligheter i barnets miljø

kan iverksette mestrings- og endringsprosesser. Emnet legger vekt på å legge til rette for fysisk, psykisk, sosial og personlig vekst og å styrke barn og unges egenomsorg. Emnet retter seg både mot utsatte barn og unges hverdagsliv i ulike omsorgs-/behandlingstiltak og mot forebyggende tiltak i barnets vanlige omgivelser, som for eksempel i skole og hjemmemiljø.  Det legges vekt på rettigheter og rammeverk med sikte på å forstå handlingsrommet for endring ved hjelp av miljøterapi, samt institusjonsarbeidets muligheter og begrensninger. Ulike miljøterapeutiske retninger gjennomgås. Studenten skal også kjennskap til tegn og symptomer hos barn som har vært utsatt for vold og overgrep Barns medvirkning og involvering er en sentral del av emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap:

  • ha bred kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk arbeid i ulike virksomheter, f.eks. barneverninstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, skole og forebyggende arbeid

  • ha kunnskap om tilrettelegging av gode mestringsopplevelser gjennom aktiviteter

  • ha kjennskap til tegn og symptomer hos barn og unge som har vært utsatt for vold og overgrep. Har kjennskap til mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser

  • ha bred kunnskap om kommunikasjon og om relasjonens betydning i møte med barn utsatt for vold og overgrep

  • ha kunnskap om virkning og skadevirkning av ulike rusmidler

Ferdigheter:

  • kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og familier

  • kunne kommunisere med barn og unge og legge til rette for medvirkning og involvering

  • kan bygge opp trygge relasjoner og kommunisere på en måte som fremmer involvering og medvirkning

  • kan møte barn og unge utsatt for vold og overgrep med empati og en tverretatlig tilnærming

  • kan identifisere tegn og symptomer på rusbruk og avhengighet

Generell kompetanse:

  • Innsikt i kommunikasjon og relasjonens betydning i møte med barn og unge i utsatte livssituasjoner

  • Kjennskap til tilnærminger til barn og unge utsatte for vold og overgrep

Vilkår for å gå opp til eksamen

Flere deloppgaver må bestås. Nærmere opplysninger vil bli gitt i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Deltakelse i mentorgruppe.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet inneholder undervisning, seminar, RødTråd samlinger, gruppearbeid og ferdighetstrening. Det kreves 70% frammøte i emnet. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell semesteroppgave med analyse over en hendelse i miljøterapi. Nærmere informasjon gis på Canvas. Rapporten skal være på ca. 3500 ord. Gradert karakter.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:38:45