BV-200 Miljøterapeutisk arbeid
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Janne Lund
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
BV-100 Innføring i barnevern, PS-101 Psykologiske emner og PS-103 Barns utvikling.
Innhold
Emnet handler om barnet og dets omgivelser og hvordan en ved hjelp av muligheter i barnets miljø
kan iverksette mestrings- og endringsprosesser. Emnet legger vekt på å legge til rette for fysisk, psykisk, sosial og personlig vekst og å styrke barn og unges egenomsorg. Emnet retter seg både mot utsatte barn og unges hverdagsliv i ulike omsorgs-/behandlingstiltak og mot forebyggende tiltak i barnets vanlige omgivelser, som for eksempel i skole og hjemmemiljø. Det legges vekt på rettigheter og rammeverk med sikte på å forstå handlingsrommet for endring ved hjelp av miljøterapi, samt institusjonsarbeidets muligheter og begrensninger. Ulike miljøterapeutiske retninger gjennomgås. Studenten skal også kjennskap til tegn og symptomer hos barn som har vært utsatt for vold og overgrep Barns medvirkning og involvering er en sentral del av emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap:
-
ha bred kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk arbeid i ulike virksomheter, f.eks. barneverninstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, skole og forebyggende arbeid
-
ha kunnskap om tilrettelegging av gode mestringsopplevelser gjennom aktiviteter
-
ha kjennskap til tegn og symptomer hos barn og unge som har vært utsatt for vold og overgrep. Har kjennskap til mulige årsaksforhold, uttrykk og konsekvenser
-
ha bred kunnskap om kommunikasjon og om relasjonens betydning i møte med barn utsatt for vold og overgrep
-
ha kunnskap om virkning og skadevirkning av ulike rusmidler
Ferdigheter:
-
kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og familier
-
kunne kommunisere med barn og unge og legge til rette for medvirkning og involvering
-
kan bygge opp trygge relasjoner og kommunisere på en måte som fremmer involvering og medvirkning
-
kan møte barn og unge utsatt for vold og overgrep med empati og en tverretatlig tilnærming
-
kan identifisere tegn og symptomer på rusbruk og avhengighet
Generell kompetanse:
-
Innsikt i kommunikasjon og relasjonens betydning i møte med barn og unge i utsatte livssituasjoner
-
Kjennskap til tilnærminger til barn og unge utsatte for vold og overgrep
Vilkår for å gå opp til eksamen
Flere deloppgaver må bestås. Nærmere opplysninger vil bli gitt i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Deltakelse i mentorgruppe.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet inneholder undervisning, seminar, RødTråd samlinger, gruppearbeid og ferdighetstrening. Det kreves 70% frammøte i emnet. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell semesteroppgave med analyse over en hendelse i miljøterapi. Nærmere informasjon gis på Canvas. Rapporten skal være på ca. 3500 ord. Gradert karakter.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d