VER309 Tjenesteorganisering
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Kristian Leonard Melby
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Sentrale temaer i emnet er:
- Tilbud og organisering av tjenester
- Organisasjon og ledelse
- Stat- og kommunalkunnskap
- Velferdsstatens utvikling og prinsipper
- Helse- og sosialpolitikk
- Brukermedvirkning, brukerstyring og individuell plan
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og om hvordan språk og kultur påvirker dette
-
har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer
-
kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester, og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
-
har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av
-
har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere i helse- og sosialsektoren
-
har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon
-
kjenner til brukerdrevet innovasjon
Ferdigheter
-
kan anvende faglig kunnskap for å vurdere hva som kan bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling
-
kan anvende og utvikle individuelle planer for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
-
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
-
kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg som truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
-
kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å utvikle tjenester
Generell kompetanse
-
kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser og kan forebygge og løse konflikter
-
kan planlegge og gjennomføre samhandling ved bruk av relasjons-, kommunikasjons-, kultur- og ledelseskompetanse
-
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis
-
kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser
-
har innsikt i organisasjonsendringer og forbedring av tjenestene
-
har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Deltatt på obligatorisk undervisning.
-
Godkjent obligatoriske arbeidskrav.
Se emneheftet på Canvas for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, oppgaveskriving, arbeidskrav, framlegg og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Obligatoriske aktiviteter er nærmere beskrevet i emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen utgjøres av en porteføljemappe. Mappen leveres som en gruppebesvarelse. Mappen skal inneholde to studentarbeider:
1. Tjenesteorganisering,
2. Helse- og sosialpolitikk
Det gis en samlet vurdering til bestått/ikke bestått. Alle tre studentarbeider må være vurdert til bestått for at eksamen totalt skal regnes som bestått. Det fastsettes felles karakter for gruppen. Se emneheftet på Canvas for nærmere beskrivelse.