Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • Makt og avmakt
  • Stigma, avvik, normalitet
  • Sosiale problemer og sosial ulikhet
  • Kultur, familie, helse
  • Den nordiske velferdsmodellen
  • Levekår og sosial ulikhet
  • Folkehelse
  • Minoriteter
  • Inkludering, likestilling og ikke-diskriminering
  • Tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

Kunnskap

  • Ha bred kunnskap om vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner.

  • Ha kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer

  • Ha bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.

  • Ha bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse og funksjonshemming, og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned.

  • Ha bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning.

  • Ha bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et individ- og samfunnsperspektiv.

  • Ha kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av.

  • Ha kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet".

  • Kjenne til samers rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for samenes status som urfolk, særlig innenfor helse- og sosialfeltet..

  • Kjenne til minoriteters rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for deres status som minoritet.

  • Kunne oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis.

Ferdigheter

  • Kunne anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling.

  • Kunne anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov.

  • Kunne anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv.

Generell kompetanse

  • Kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre og gjennom samhandling bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet.

  • Ha innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kunne anvende dette i sin tjenesteutøvelse, overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering.

  • Kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres.

  • Ha innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Deltatt på obligatorisk undervisning
  • Godkjent arbeidskrav

Se nærmere informasjon i emneheftet.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, øvelser, arbeidskrav og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Fire timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:15