Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

  • VER110-G Fagets utvikling og ideologi

  • VER111-G Funksjonshemming og miljøterapeutisk arbeid

  • VER112-G Praksis; Funksjonsnedsettelser, miljøterapeutisk arbeid, mestrings- og velferdsteknologi

  • VER113-G Helsefag

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • kartlegging og identifisering av behov
  • pleieprosedyrer
  • sykdomslære
  • gerontologi og geriatri
  • miljøarbeid
  • dokumentasjon og kvalitetssikring
  • medikamenthåndtering
  • medikamenters virkning og bivirkning
  • yrkesetiske retningslinjer og prinsipper
  • tverrfaglig samarbeid
  • velferdsteknologi

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har kunnskap om helsefaglig problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå

  • har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering

  • har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming og sykdom

  • har bred kunnskap om sykdomsforebygging og helsefremming

  • har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, somatikk og atferd

  • har kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling

  • har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske og psykiske sykdommene

  • har kunnskap om generell farmakologi og legemidlers virkninger og bivirkninger

  • kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering

  • har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter

  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor helsefag i tråd med kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid

  • kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid og habilitering

  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte

  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak

  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp

  • kan anvende faglig kunnskap i pasientopplæring

  • kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp

  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne

  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

  • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • behersker relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe

Generell kompetanse

  • har innsikt i relevante faglige, etiske og juridiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov

  • kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå

  • har kunnskap om digital sikkerhet og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester

  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på obligatorisk veiledning i praksisperioden. Utarbeidet en individuell praksisoppgave. Praksisoppgaven må være godkjent for at praksis skal bli vurdert til bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter direkte og indirekte praktiske studier. Direkte praktiske studier er arbeidsoppgaver knyttet til pasient, bruker, klient og krever 90% frammøte. Det er også annen obligatorisk undervisning i emnet. Indirekte praktiske studier er arbeid med praksisoppgave og veiledet praksis. For nærmere beskrivelse av emnet henvises til emneheftet på Canvas.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Praktiske studier krever 90 % frammøte og vurderes til bestått / ikke bestått. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:14