Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • Juridisk metode
  • Juss og velferdsrett
  • Menneskerettigheter
  • Tvangsbruk
  • Krav til forsvarlighet
  • Taushetsplikt
  • Gjeldende lovverk innen helse- og omsorgsfeltet

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om vernepleie som profesjon, vernepleierens samfunnsansvar, fagområdets historie, kunnskapsgrunnlag, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.

  • Kjenne til politiske- og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester, og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør.

  • Ha kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering.

  • Ha bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.

  • Ha bred kunnskap om konvensjoner, lover, regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter.

  • Ha bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning.

  • Ha kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av.

  • Ha kunnskap om barn og unge og være en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester og kunne sikre deres medvirkning og rettigheter.

  • Kjenne til samers rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for samenes status som urfolk.

  • Kjenne til minoriteters rettigheter

Ferdighet

  • Kunne anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne.

 

Generell kompetanse

  • Ha innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering.

  • Kunne formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser.

  • Kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til forebygging av tvang og utvikling av faglig forsvarlig praksis.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt i obligatorisk undervisning. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, ferdighetstrening, arbeidskrav, seminar og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er 270 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

To dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:14