Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving.

Fagspesifikk innholdsbeskrivelse

Emnet gir en fordypning i samfunnsvitenskapelig metode med fokus på å lære studentene å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke dem empirisk ved bruk av velegnede metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer data og å ha god innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning. Formålet med emnet er å lære studenten og utvikle faglig gode problemstillinger, og å undersøke problemstillinger empirisk ved bruk av ulike metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer primær- og sekundærdata, og ha god innsikt i kravene til forskning av høy kvalitet.

Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag for å kunne bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid. Emnet skal gi studentene kompetansen som er nødvendig for å kunne gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.

Læringsutbytte

Kunnskap

Den nyutdannede læreren

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer

  • Har inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving

 

Fagspesifikk del 10 sp

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • ha avansert kunnskap om hvordan man utvikler faglige problemstillinger

  • ha avansert kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metoder, ulike typer analyser og hva de kan bidra med

  • ha avansert kunnskap om sammenhenger mellom teori og metode

  • ha avansert kunnskap om hvordan ulike metoder kan kombineres

  • ha avansert kunnskap om forskningsetikk i profesjonsforskning.

 

Ferdigheter

Den nyutdannede læreren

  • har innsikt i og kan anvende ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning

  • kan bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne

  • kan vurdere valgte forskningsmetoder med hensyn til problemstilling, validitet og reliabilitet

 

Fagspesifikk del 10 sp

Etter å ha gjennomført emnet kan studenten:

  • utarbeide en samfunnsvitenskapelig empirisk anvendbar problemstilling

  • vurdere relevansen av ulike samfunnsvitenskapelige forskningsdesign og metoder for datainnsamling

 

Generell kompetanse

Den nyutdannede læreren

  • kan på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

 

Fagspesifikk del 10 sp

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne anvende sine metodekunnskaper i samfunnsfagsdidaktiske utviklingsprosjekter i skolen.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærere må ha:

  • Bestått praksis i 4. studieår.

  • Godkjent prosjektbeskrivelse for masteroppgaven

  • Godkjent obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • Godkjent obligatiorisk undervisning

Andre studenter må ha:

  • Godkjent prosjektbeskrivelse for masteroppgaven

  • Godkjent obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

Godkjent obligatiorisk undervisning.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, casearbeid, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det bli demonstrert hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et fellesskap med andre utviklingsorienterte lærere.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudie, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Skriftlig fordypningsoppgave, individuell eller i gruppe, som teller 100 %.

Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:13