Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet gir en fordypning i kultur og kulturforståelse og kompleksiteten i prosesser som omhandler kommunikasjon, makt, tilhørighet, identitet og læring i det flerkulturelle samfunn. Emnet er tverrfaglig sentrert rundt det flerkulturelle som tema med ulike faglige innfallsvinkler. Det vil gis fordypning i studier og forskning omkring ungdom- og ungdomskultur i en flerkulturell kontekst rettet inn mot undervisning i samfunnsfag på 5-10 trinn i grunnskolen.

Faget i praksis

For grunnskolelærerstudenter:

Praksisperioden er på fem dager og skal være en innføring med henblikk på skoleovertakelse i 8.semester. Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid i praksisperioden. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Flerkulturell kommunikasjon i klasseromssituasjoner og praktiske øvelser står sentralt i emnet.

For andre studenter:

Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Flerkulturell kommunikasjon i klasseromssituasjoner og praktiske øvelser står sentralt i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om det flerkulturelle samfunn og den flerkulturelle skolen

  • ha inngående kunnskap om samisk kultur og minoriteter

  • ha avansert kunnskap om flerkulturell kommunikasjon

  • ha avansert kunnskap om ulike perspektiver på sosial ulikhet

  • ha bred kunnskap om emigrasjons- og immigrasjonsprosesser i fortiden og nåtidige, internasjonale folkevandringer fra Sør til Nord

  • ha avansert kunnskap om religiøse og kulturelle konflikter

  • ha avansert kunnskap om norsk og internasjonal forskning på ungdom og ungdomskultur i en flerkulturell kontekst

  • ha avansert kunnskap om tverretatlig samarbeid i skolen.

 

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne analysere kulturkonflikter

  • kunne analysere teorier og perspektiver om flerkultur og kunne anvende disse perspektivene i tverrkulturelle møter i skolekontekster

  • kunne arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfaget på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen, ulike behov og kulturell og språklig bakgrunn

  • kunne anvende teorier om flerkulturell kommunikasjon på en selvstendig måte i en klassesituasjon

  • kunne inngå i og reflektere over viktigheten av tverretatlig samarbeid og ulike samarbeidsrelasjoner i skolen.

  • kunne vurdere elevmedvirkning og elevarbeider og diskutere vurderingsformer og vurderingskriterier i samfunnsfag

  

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne anvende og utvikle sine kunnskaper i møte med elever i undervisningssituasjoner

  • kunne bidra til nytenkning omkring den flerkulturelle skolen.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha:

  • Bestått praksis

  • Godkjent arbeidskrav som beskrevet i semesterplanen; jf. forskrift om studier og eksamen § 16

  • Godkjent obligatorisk undervisning som beskrevet i semesterplanen

 

Andre studenter må ha:

  • Bestått didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • Godkjent arbeidskrav som beskrevet i semesterplanen

  • Godkjent obligatorisk undervisning som beskrevet i semesterplanen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger, veiledning og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, digitale læringsformer, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon osv. Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet. Opptakskrav fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen, samt eventuelle forkunnskapskrav.

Eksamen

Skriftlig individuell mappevurdering med justerende muntlig eksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:12