Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet gir en fordypning i lokale og globale utviklings- og planleggingsprosesser og miljøproblematikk med en tverrfaglig inngang rettet inn mot undervisning i samfunnsfag på 5-10 trinn i grunnskolen. Teoretiske problemstillinger knyttet til planlegging, utvikling, kunnskap og demokratisk deltakelse i miljø, klima og bærekraftfeltet presenteres og diskuteres i forhold til aktuelle og relevante caser. Det reflekteres over hvordan ulike samfunnsvitenskapelige og samfunnsfagsdidaktiske tilnærminger til feltet kan gi ulike forståelser for miljø og bærekraftproblematikken.

Faget i praksis
For grunnskolelærerstudenter:

Praksisperioden er på fem dager og skal være en innføring med henblikk på skoleovertakelse i 8.semester. Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid i praksisperioden . Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Praktisk arbeid med elevers medvirkning knyttet opp mot bærekraft, forbruk og utviklingsspørsmål.

For andre studenter:

Studentene skal arbeide med et faglig utviklingsarbeid. Dette utviklingsarbeidet vil også integreres i undervisningen på campus i form av veiledning, planlegging, samarbeid og fremleggseminarer. Praktisk arbeid med elevers medvirkning knyttet opp mot bærekraft, forbruk og utviklingsspørsmål vektlegges.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om utviklingsspørsmål og miljøproblematikk lokalt og globalt

  • ha inngående kunnskap om utviklingen av ulike nasjonale og globale miljødiskurser

  • ha avansert kunnskap om planteoretiske tilnærminger til en bærekraftig utvikling

  • ha avansert kunnskap om norsk og internasjonal forskning knyttet til utvikling og samfunnsplanlegging.

  • ha avansert kunnskap om ulike fagdidaktiske tilnærminger til globalisering og utdanning for bærekraftig utvikling

 

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne analysere kritisk og reflektere over ulike teoretiske perspektiver på utviklings- og miljøspørsmål

  • kunne kritisk presentere og analysere aktuelle lokale, nasjonale og internasjonale case som eksemplifiserer miljø- og bærekraftproblematikker

 

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne anvende og utvikle sine kunnskaper i møte med elever i undervisningssituasjoner

  • kunne bidra til nytenkning i skolen om hvordan det globale samfunn skal tilnærme seg bærekraftige utviklingsprosesser.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha:

  • Bestått praksis

  • Godkjent arbeidskrav som beskrevet i semesterplanen; jf. forskrift om studier og eksamen § 16

  • Godkjent obligatorisk undervisning som beskrevet i semesterplanen

 

Andre studenter må ha:

  • Bestått didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • Godkjent arbeidskrav som beskrevet i semesterplanen

  • Godkjent obligatorisk undervisning som beskrevet i semesterplanen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger, veiledning og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon og utviklingsarbeid. I emnet vil studentene bli kjent med og få anledning til å analysere ulike digitale nettressurser og nettbaserte undervisningsopplegg som er knyttet til tematikken bærekraftig utvikling. Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et fagdidaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet. Under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen, samt eventuelle forkunnskapskrav.

Eksamen

Skriftlig individuell fordypningsoppgave med justerende muntlig eksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Undervises første gang høsten 2020

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:12