Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Grunnskolelærerstudenter må ha bestått praksis i 4. studieår.

Innhold

5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). Denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving.

Den fagspesifikke delen av emnet gir kunnskap om teori og metode anvendt på forskjellige problemstillinger innenfor feltet religion, etikk og samfunn. Emnet skal munne ut i en inntil 10 siders prosjektbeskrivelse for masteroppgaven som presenterer og begrunner problemstilling, forskningsdesign og disposisjon. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde vitenskapsteoretiske, metodiske og forskningsetiske spørsmål. Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer

  • har inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving

  • har inngående kunnskap om fagdidaktisk teori og metode innenfor feltet religion

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning og skoleforskning

  • kan bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere og bruke denne

  • kan fremstille vitenskapelig stoff med et klart og saklig språk

  • kan arbeide selvstendig med å utvikle eget mastergradsprosjekt

  • kan legge fram og diskutere egen og andres prosjektbeskrivelse

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

  • kan formidle resultater fra arbeidet med prosjektbeskrivelsen

  • kan analysere fagdidaktiske og forskningsetiske problemstillinger knyttet til skriving av masteroppgave

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidskrav. Nærmere informasjon om arbeidskravene gis ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen har varierte arbeidsformer som forelesninger, seminar, oppgaveløsning, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil studentene få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

En skriftlig prosjektbeskrivelse med problemstilling, forskningsdesign og innholdsfortegnelse på inntil 10 sider. Justerende muntlig eksamen. Begge deler må være bestått. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:11