Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en fordypning i samtidens livssynskomplekse situasjon i Norge. Det religiøse mangfoldet blir beskrevet og drøftet, og emnet dreier seg både om dagens mangfold av tradisjoner og om mangfoldet internt i dem. Spørsmål knyttet til utbredelse, lære og praksis inngår.

Religion har fått økt oppmerksomhet i det norske samfunnet som i resten av denvestlige verden. Emnet drøfter derfor den gjensidige påvirkningen mellom samfunn og religion og spørsmålet om religionens plass i det offentlige rom og i skole. Livssynsbegrunnede verdikonflikter slik de kan komme til uttrykk i samfunn og skole står sentralt. Emnet er forankret i disiplinene religionssosiologi, religionsvitenskap og religionspedagogikk.

Faget i praksis
Hver student utarbeider et refleksjonsnotat om religion i skolen på bakgrunn av erfaringer fra praksis. Notatet drøftes i undervisning på campus etter praksisperioden.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan religion i Norge formes av historien og av den samtidige kulturelle og sosiale konteksten, og om hva dette kan bety for skolen

  • har inngående kunnskap om det religiøse og livssynsmessige mangfold i dagens Norge, og hvilke utfordringer dette kan skape i skolen

  • har inngående kunnskap om oppdragelse og sosialisering i et utvalg religiøse tradisjoner

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere, sammenligne og kritisk vurdere ulike religioner og livssyn og deres forhold til samfunn og skole

  • kan formidle resultater fra feltstudiet

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan kritisk analysere forskning og fagstoff

  • kan bruke forskning og fagstoff inn i en skolesammenheng

  • kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor området religion og samfunn til fagfolk og allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • bestått praksis

  • godkjent rapport fra feltstudiet (omfang 2500 ord)

  • deltakelse på fellessamlinger

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning og seminar. Et feltstudium på to uker som skal gjennomføres i en menighet, trossamfunn eller religiøs/livssynsmessig organisasjon.

Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

6 timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL411 – Religion og samfunn 1: Religion i Norge 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:10