Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Religions- og livssynskompetanse viser til kunnskaper og ferdigheter når det gjelder deltakelse og gjensidig forståelse i en skole og et samfunn med religions- og livssynsmangfold. Emnet tar opp hvordan religiøse og filosofiske tekster tolkes og brukes, og hvordan tekstforståelse er knyttet til tradisjon, autoritet og samfunn. Det legges vekt på at teksters mening og betydning henger nøye sammen med deres kontekst, altså situasjon, medier, estetikk og materialitet. Emnet gir videre innsikt i hvordan religioner og livssyn inngår i historiske prosesser og samfunnsendringer, og hvordan tekstkompetanse kan utruste til å forstå egen og andres tro, virkelighetsoppfatning, verdier og kultur.

Faget i praksis
Praksiserfaringer trekkes inn i diskusjonen om hvordan
religiøse og filosofiske tekster, deres historie og bruk, samt religions- og livssynskompetanse kan bli tatt opp og formidlet i skolen.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har avansert kunnskap om religiøse og filosofiske tekster, medier og materielle uttrykk

  • har inngående kunnskap om hvordan autoritative tekster har preget og preger religiøst liv, kultur, samfunn og skole

  • har inngående kunnskap om hermeneutisk og didaktisk teori og metode knyttet til religiøse og filosofiske tekster og deres mediering

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere, sammenligne og kritisk vurdere funksjoner til og betydninger av religioners og livssyns tekster, teksttradisjoner og deres ulike uttrykk

  • kan fortolke religiøse og filosofiske tekster og fortellinger ut fra historiske, narrative og hermeneutiske perspektiv

  • kan bruke tekstkompetanse til å utforske verden og i møte med ulike livs- og samfunnsutfordringer

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har og kan formidle tekst- og fortolkningskompetanse

  • har og kan formidle religions- og livssynskompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • bestått praksis

  • godkjent arbeidskrav. Nærmere informasjon ved semesterstart.

  • godkjent obligatorisk oppmøte til undervisning (inkludert fellessamlinger)

Undervisnings- og læringsformer

Studiet vil veksle mellom forelesninger og seminarer. Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell semesteroppgave på ca 4000 ord. Justerende muntlig. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL410 – Religion og livssyn: Tekst og kontekst 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:10