Undervisningsspråk

Norsk.

Forkunnskapskrav

Bestått PEL 1(PED157), PEL 2(PED160) og PEL 3(PED428).
Bestått praksis 4. studieår.

Innhold

I løpet av dette emnet skal studenten utvikle et analytisk og kritisk perspektiv på skolen og på egen praksis i lys av pedagogiske, etiske og vitenskapsteoretiske grunnlagsproblem. Studenten skal utvikle brei innsikt i opplæringen på trinn 5-10, basert på ny, relevant forskning på feltet. Studentene skal få erfaring med profesjonsetiske dilemma i skolen og forståelse for skolens plass i samfunnet.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten

  • har avansert kunnskap om elevens danning i et pluralistisk samfunn

  • kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid

FERDIGHETER

Studenten

  • kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål forankret i etisk teori

  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk

  • kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp

  • kan identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en pluralistisk skole og utnytte muligheter den gir

  • har innsikt i skolen som demokrati- og samfunnsbyggende institusjon

  • kan lede læringsprosesser i et teknologirikt læringsmiljø

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk oppmøte (inkludert fellessamlinger). Grunnskolelærerstudenter må ha 70% tilstedeværelse i emnet og bestått arbeidskravene som er presentert i semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminar. Individuelt arbeid og praktisk utprøving. 70% obligatorisk fremmøte i emnet. Sentralt i emnet er arbeidet med å videreutvikle studentenes digitale kompetanse.

Forventet arbeidsomfang for emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillisvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Vurderingsordning for privatister

Grunnskolelærerstudenter må ha 70% tilstedeværelse i emnet og bestått arbeidskravene som

er presentert i semesterplanen.

Eksamen

3 dagers hjemmeeksamen. Digital presentasjon med bakgrunn i forskning og pedagogisk litteratur/fagstoff

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:35:09