Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

Fullført 60 studiepoeng i masterfaget

Innhold

Emnet tar opp sentrale matematikkdidaktiske problemstillinger knyttet til læring og undervisning av algebra og tallære på barne- og ungdomstrinnet.

Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med å reflektere over bruk av ulike oppgavetyper i matematikk, ulike undervisningsressurser og elevaktive undervisningsmetoder.

Læringsutbytte

Studenten

  • kan redegjøre for ulike veier algebra kan introduseres for elever, både på barnetrinnet og ungdomstrinnet, inkludert utforskende aktiviteter
  • forstår bokstavenes, likhetstegnets og andre symbolers ulike roller i algebra og tallære samt kan redegjøre for elevers forståelsesutfordringer knyttet til dette
  • har innsikt i misoppfatninger forskning har påvist knyttet til algebra og tallære, og kan lage undervisningsopplegg som både avdekker slike misoppfatninger og hjelper elevene i deres læring
  • har kunnskap om algebraens utvikling i et læringsperspektiv
  • kan planlegge og analysere bruken av konkreter og visuelle hjelpemidler i formidling av algebra og tallære
  • kan planlegge og kritisk analysere et undervisningsopplegg, samt redegjøre skriftlig og muntlig for dette
  • har innsikt i og kan anvende digitale hjelpemidler som kan støtte elevers læring av algebra og tallære

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis

Andre studenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.

Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).

Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.

Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.

Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:34:56