Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Fullført 60 studiepoeng i masterfaget

Innhold

Grunnleggende algebra. Matematiske bevis. Tallfølger. Aritmetiske og geometriske rekker. Grunnleggende temaer fra tallære.

Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med å reflektere over bruk av ulike oppgavetyper i matematikk, ulike undervisningsressurser og elevaktive undervisningsmetoder.

Læringsutbytte

Studenten

  • kan bruke det algebraiske språket til å beskrive situasjoner og løse praktiske problemer

  • kan anvende kvadratsetningene i ulike situasjoner og kan spesielt løse andregradslikninger ved fullstendige kvadrater

  • kan forklare og bruke generelle prinsipper for løsning av likninger og ulikheter, og kan løse ulike typer likninger som rasjonale, logaritmiske og eksponensielle

  • kan løse lineære, og enkelte ikke-lineære, likningssett med flere ukjente, og kan løse optimaliseringsoppgaver med lineær programmering (to variable)

  • kan bruke figurtall i arbeidet med algebra

  • har kunnskap om tallfølger inkludert Fibonaccifølgen

  • kan bruke summasjonstegn til å representere rekker, og kan bruke endelige rekker i praktiske situasjoner

  • kan forklare, begrunne og bevise setninger i algebra og tallære, og kan bruke ulike typer bevisteknikker

  • kan angi og bruke grunnleggende egenskaper for naturlige tall, heltall, rasjonale tall og reelle tall

  • har kunnskap om primtall, primtallsfaktorisering og primtallenes fordeling

  • har kunnskap om divisjon med rest og delelighet

  • kan løse lineære diofantiske likninger

  • behersker kongruensregning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis

Andre studenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.

Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).

Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.

Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.

Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

6-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-419 – Tallære 7.5
MA-164 – Algebra 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:34:55