Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Fullført 60 studiepoeng i masterfaget

Innhold

Emnet omhandler begynneropplæring i matematikk relatert til gjeldende læreplan, spesielt 1. og 2. trinn, med vekt på elevers muligheter for matematisk begrepslæring, elevers utviklingsmessige trekk og læringsprosesser i matematikk. Studentene blir i emnet introdusert for og skal selv sette seg inn i, vurdere og beherske faginnhold, relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i matematikk som fremmer gode læringsprosesser og progresjon hos elevene. Lek, problemløsning og inquiry som tilnærming til læring av matematikk vies stor oppmerksomhet. Resonnement, argumentasjon og kommunikasjon i matematikk er sentrale begreper i emnet.

Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen, og barns utvikling av grunnleggende begreper innenfor områdene tall, geometri og måling

  • ha inngående forskningsbasert kunnskap om et tema som er sentralt for begynneropplæring i matematikk

  • kunne planlegge, lede og analysere læringsprosesser i begynneropplæring i matematikk som stimulerer elevenes inquiry og lek gjennom nysgjerrighet, undring og utforskninghar kjennskap til, og kan kommunisere om, faglige problemstillinger, analysere teorier og metoder med relevans for begynneropplæring i matematikk, og bruke slik kunnskap i forsknings- og utviklingsarbeid for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring i matematikk

  • kunne analysere, bruke og reflektere over ulike verktøy i begynneropplæring i matematikk

  • ha innsikt i problemløsning og inquiry som tilnærming til undervisning og læring i matematikk i begynneropplæring

  • kunne analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe i begynneropplæring i matematikk

  • kunne anvende og bidra til nytenkning i begynneropplæring i matematikk som fremmer elevens egenaktivitet, kreativitet og lærelyst

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis

Andre studenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, seminar, praktiske øvinger, oppgaveløsning i grupper, muntlige fremlegg og veiledning. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.

Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).

Utenom undervisning forventes det at studentene arbeider med oppgaver, matematikkfaglige problemstillinger og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.

Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.

Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-438 – Begynneropplæring i matematikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:34:54