Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått 60 studiepoeng i norsk eller matematikk.

Innhold

Emnet omhandler begynneropplæring i matematikk relatert til gjeldende læreplan, spesielt 1. og 2. trinn, med vekt på elevers muligheter for matematisk begrepslæring, elevers utviklingsmessige trekk og læringsprosesser i matematikk. Studentene blir i emnet introdusert for og skal selv sette seg inn i, vurdere og beherske faginnhold, relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i matematikk som fremmer gode læringsprosesser og progresjon hos elevene. Lek, problemløsning og inquiry som tilnærming til læring av matematikk vies stor oppmerksomhet. Resonnement, argumentasjon og kommunikasjon i matematikk er sentrale begreper i emnet. Studenten skal fordype seg i et tema knyttet til begynneropplæring i matematikk i et flerfaglig undervisningsopplegg.

Faget i praksis
Emnet forbereder studenten til avansert fagdidaktisk refleksjon knytta til arbeid i klasserommet. Gjennom arbeidet med emnet skal studentene videreutvikle de faglige forutsetningene for å planlegge, gjennomføre og evaluere arbeid med de matematiske emnene som er relevante for begynneropplæring. Studenten skal i praksis få erfaring med bruk av ulike relevante undervisningsressurser og arbeidsformer. Erfaringer studenten har gjort seg med faget i praksis vil være viktige for det videre arbeidet med master i begynneropplæringa.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen, og barns utvikling av grunnleggende begreper innenfor områdene tall, geometri og måling

  • ha inngående forskningsbasert kunnskap om et tema som er sentralt for begynneropplæring i matematikk

  • ha inngående kunnskap om formålstjenlige verktøy for begynneropplæring i matematikk

  • ha inngående kunnskap om lekbasert læring, problemløsning og inquiry som tilnærming for å stimulere elevers utforskertrang og undring i matematikk i begynneropplæring

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre og analysere flerfaglige undervisningsopplegg i arbeid med matematikk i begynneropplæring

  • kunne analysere, bruke og reflektere over ulike verktøy i begynneropplæring i matematikk

  • kunne planlegge, lede og analysere læringsprosesser i begynneropplæring i matematikk som stimulerer elevenes inquiry og lek gjennom nysgjerrighet, undring og utforskning

  • kunne formidle forsknings- og utviklingsarbeid til ulike målgrupper, søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning og vurdere gyldighet og relevans av denne

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i relevant forskning innenfor de tema som omfattes av emnet

  • ha innsikt i problemløsning og inquiry som tilnærming til undervisning og læring i matematikk i begynneropplæring

  • kunne analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe i begynneropplæring i matematikk

  • kunne anvende og bidra til nytenkning i begynneropplæring i matematikk som fremmer elevens egenaktivitet, kreativitet og lærelyst

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)

Godkjent obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.

Godkjent praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, seminar, praktiske øvinger, oppgaveløsning i grupper, muntlige fremlegg og veiledning. Det inngår et flerfaglig undervisningsopplegg. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.

Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).

Utenom undervisning forventes det at studentene arbeider med oppgaver, matematikkfaglige problemstillinger og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 400 timer.

Det inngår 5 dager praksis. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Fagtekst fra flerfaglig undervisningopplegg, i gruppe, teller 1/3. Gradert karakter.

Muntlig eksamen, individuell, teller 2/3. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-439 – Begynneropplæring i matematikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:34:54