Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

  • Bestått Kunst og håndverk 1 og Kunst og håndverk 2 fra syklus 1

  • Bestått KH-404 Kunst og håndverk i samtiden

  • Bestått KH-405 Kunst og håndverksfaglig utviklingsarbeid i skolen

  • Grunnskolelærerstudenter må ha bestått praksis i 4. studieår

Innhold

5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving. I den fagspesifikke delen vil utvikling av prosjektbeskrivelse til egen masteroppgave vektlegges. Prosjektbeskrivelsen skal definere masteroppgavens felt, metodikk og teori. Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Den nyutdannede læreren

  • har inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer

  • har inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving

  • har avansert kunnskap om kunst- og håndverksdidaktikk som forskningsfelt, og tilgrensende felt

  • har avansert kunnskap om metodiske tilnærmingsmåter og teoretiske rammeverk i forskning og utviklingsarbeid som kan relatere seg til faget kunst og håndverk

 

FERDIGHETER

Den nyutdannede læreren

  • kan anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning

  • kan bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne

  • kan skape en selvstendig prosjektidé og et undersøkelsesdesign for eget FoU prosjekt med utgangspunkt i metoder og teori relevante for det kunst og håndverksdidaktiske forskningsfeltet og drive prosjekter i skolen der elever er utforskende

 

GENERELL KOMPETANSE

Den nyutdannede læreren

  • kan på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

  • kunne bruke relevante etiske retningslinjer for forskning, samt ha bevissthet om den forskende lærers ansvar overfor medmennesker og samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjente arbeidskrav

  • Deltakelse på seminarer med kritisk vurdering av fagspesifikk forskning (se nærmere beskrivelse i semesterplanen)

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil studentene få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Muntlig eller skriftlig individuell eksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:34:52