IDR416 Kropp og samfunn
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Erik Aasland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bestått 150 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen, inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap, IDR134 Kroppsøving og bevegelsesglede, IDR135 Kroppsøving og elevmangfold og IDR207 Kroppsøving og aktivitetslære eller tilsvarende.
Innhold
Emnet tar for seg kroppsøvingsfaget i et kunnskapssosiologiskperspektiv. Kroppsøvingsfaget som allmenndannende fag blir et gjennomgangstema. Kropp, lek, bevegelse og kunnskap sett i lys av historie, kultur og kontekst blir vektlagt. Emnet har fokus på læreplanteori, diskurser og legitimering av faget. I tillegg vektlegges barnekulturen, med særlig blikk på kroppslig lek i varierte fysiske miljøer og utvikling av grunnleggende motoriske ferdigheter. Nevnte tema belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.
-
Fagets egenart, og kroppsøving som allmenndannende fag
-
Sosiokulturelle perspektiver på kunnskap, kropp og bevegelse
-
Kroppslig lek og læring
-
Overgang barnehage – skole, lekens betydning
-
Ulike fysiske miljøer
-
Bevegelseskompetanse, fysisk-motorisk kompetanse, physical literacy
-
Motoriske problemer/vansker
-
Diskursanalyse
Faget i praksis
Det er 20 timers praksis i emnet. Målet med praksisen er å gjøre studentene kjent med skolen og å forberede skoleovertakelse i 8. semester i samarbeid med praksislærer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskaper
-
Ha inngående kunnskap om hvordan sosiokulturell kontekst innvirker på kroppsøvingsfaget
-
ha inngående kunnskap om perspektiver på kropp, bevegelse og kunnskap i kroppsøving
-
Ha inngående kunnskap om lekens betydning for barns utvikling, læring og velvære
-
Ha inngående kunnskap om profesjonsutøvelse, profesjonskulturer og fag- og kunnskapsutvikling i kroppsøving på barnetrinnet
Ferdigheter
-
Kunne analysere og diskutere kroppslig lek
-
Kunne analysere og tilpasse ulike fysiske miljøer for tilrettelegging av kroppslig læring
-
bedømme og vurdere menneskelig bevegelse og bevegelsesutvikling
-
Kunne identifisere og analysere kjernediskurser og verdier i praksisfeltet
-
Kunne kritisk analysere, reflektere over og drøfte relevante fagdidaktiske problemstillinger og demokratiske prosesser i kroppsøving, med utgangspunkt i styringsdokumenter og gjeldende diskurser
-
Kunne bedømme hvordan elever interagerer med omgivelsene, og hvordan denne interaksjonen er en funksjon av kultur og historie
-
Kunne variere og tilpasse opplæringen i samsvar med gjeldende styringsdokumenter, samt iverksette læringsfremmende tiltak
Generell kompetanse
-
Kunne bidra til kritisk refleksjon rundt fagets legitimering
-
Kunne bidra til utvikling av andres og egen profesjonsutøvelse
-
Ha forståelse for hvordan man gjennom å integrere teoretisk og praktisk kunnskap best kan påvirke elevens kroppslige læring og danning
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav (se utfyllende informasjon i semesterplan i Canvas)
Praksis må være bestått.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer i emnet vil bestå av forelesninger, selvstudium, seminar- og gruppearbeid, samt individuelt/gruppevis arbeid i praksisfeltet. Forventet arbeidsomfang for emnet er 400 timer. Se mer informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
45 minutters individuell muntlig eksamen. Kandidatene trekker tema fra hele pensum. Det gis gradert karakter.