EN-447 Engelsk språk og læring
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Ingrid Kristine Hasund
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
EngelskInnhold
Emnet legger spesielt vekt på undervisning av engelsk som fremmedspråk i norsk skole, med særlig vekt på trinn 5-10. Studentene vil få grundig kjennskap til de kontrastene mellom norsk og engelsk språk som ofte skaper problemer for eleven som lærer engelsk. Det vil bli lagt vekt på lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplan, med særlig fokus på trinn 5-10. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerkulturell og flerspråklig skole vil også være en del av emnet.
Faget i praksis
Det er 5 dager praksis i 7. semester som skal være en innføring til praksis i 8. semester (skoleovertakelse, 25 dager). På kampus arbeides det med faget både i forkant og i etterkant av praksis. Emnet skal sette studentene i stand til å videreutvikle de faglige forutsetningene for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i engelsk språk på 5.-10. trinn.
Læringsutbytte
Kunnskap: Etter fullført emne skal studenten ha
-
grundig kunnskap om de viktigste kontrastene mellom norsk og engelsk og deres betydning for fremmedspråklæring på trinn 5-10
-
grundig kunnskap om språklæringsteorier, også dem som i særlig grad har preget fremmedspråkdidaktikken i norsk skole på ungdomstrinnet
-
grundig kunnskap om lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplan
-
grundig kunnskap om språkdidaktisk forskning og forskningsmetoder innenfor engelskfaget på trinn 5-10 og i norsk skole
Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten kunne
-
gjøre grundig rede for de viktigste kontrastene mellom norsk og engelsk og deres betydning for fremmedspråklæring på trinn 5-10
-
gjøre grundig rede for sentrale faktorer og teorier i fremmedspråklæring
-
analysere og kritisk evaluere ulike språklæringsteorier
-
kritisk anvende kunnskapen fagdidaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen
-
anvende relevante metoder i språkdidaktisk forskning
Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten kunne
-
bruke sine kunnskaper som grunnlag for videre studier i språkdidaktikk og FOU-arbeid
-
anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning og planlegging av undervisning (med vekt på trinn 5-10), formidling og/eller informasjonsarbeid
-
kunne reflektere over engelskfaget som skolefag på en selvstendig og kritisk måte
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:
-
praksis
-
obligatorisk fremmøte i undervisning, totalt et minimum på 70 % tilstedeværelse
-
obligatoriske arbeidskrav (informasjon om type og omfang av arbeidskrav gis ved semesterstart)
Enkelemnestudenter må ha bestått:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
-
obligatorisk fremmøte i undervisning, totalt et minimum på 70 % tilstedeværelse
-
obligatoriske arbeidskrav (informasjon om type og omfang av arbeidskrav gis ved semesterstart)
Undervisnings- og læringsformer
Gruppearbeid og forelesning. Undervisning er obligatorisk. Regelmessig og aktiv deltagelse fra studenter er forventet. Arbeidsspråket er engelsk. Det vil kunne gjøres bruk av iPad, smarttelefon og andre IKT-løsninger i emnet.
Arbeidsomfanget er beregnet til 400 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, under forutsetning av ledig kapasitet og fullførte krav, se punktet under (Krav utover generell studiekompetanse).
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, og minst 60 stp i engelsk.
Eksamen
To ukers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
EN-217 – Engelsk språk og læring | 10 |
EN-221 – Engelskfaget i norsk skole | 10 |
EN-430 – Engelsk språk og læring | 7.5 |