VER305 Kunnskapsbasert og systematisk utviklingsarbeid i praksis. Bacheloroppgave i vernepleie
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Jens Kristian Nærbøe
- Carsta Simon
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
For å starte i praksis i forbindelse med bacheloroppgaven VER305 må alle forutgående emner unntatt VER300 være bestått.
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
vitenskapsteori
forskningsmetoder
Henvisning til rammeplanens studiepoengfordeling:
1A: 2,0 sp Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
1B: 2,0 sp Sosiologi og sosialantropologi
1C: 0,5 sp Jus
1D: 6,0 sp Vitenskapsteori og forskningsmetode
2A: 2,0 sp Generell-, utviklings- og sosialpsykologi
2B: 2,0 sp Generell pedagogikk og sosialpedagogikk
3A: 1,0 sp Medisinske og naturvitenskapelige emner
3B: 1,0 sp Pleie og omsorg
3C: 2,0 sp Psykisk helsearbeid
4A: 1,0 sp Fagets utvikling, ideologi, etikk og yrkesrolle
4B: 2,0 sp Ferdighets- og atferdslæring
4C: 2,0 sp Velferdsarbeid
4D: 3,0 sp Arbeid med grupper, organisasjoner og nettverk
4E: 3,5 sp Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
Kunne identifisere et tema og utarbeide en problemstilling i tilknytning til Bacheloroppgaven
-
Kunne begrunne valg av vitenskapsteoretisk og metodisk tilnærming i lys av problemstillingen
-
Kan vurdere og innhente data ut fra ulike vitenskapsteoretiske ståsteder
-
Kan analysere data opp mot problemstilling for bacheloroppgaven
-
Kunne dokumentere og formidle kunnskap i vitenskapsteori og forskningsmetode, samt kunne vurdere og drøfte forholdet mellom teori og empiri
-
Kunne drøfte fagkritiske og forskningsetiske dilemma
-
Har bred kunnskap om dokumentasjon, kvalitetssikring og evaluering av eget arbeid
-
Ha bred kunnskap om vitenskapelige forskningsmetoder
-
Ha kunnskap om ulike vitenskapsfilosofiske teorier
-
Kan vurdere og analysere forskningspublikasjoner
-
Kan drøfte fagkritiske, metodekritiske og forskningsetiske dilemmaer
-
Kan beherske søk i vitenskapelige databaser
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt på obligatorisk undervisning, veiledning og fremlegg.
Godkjent litteraturliste over selvvalgt pensum.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer omfatter direkte og indirekte praktiske studier. Direkte praktiske studier (10sp) er i direkte kontakt med pasient, bruker, klient. Indirekte praktiske studier er veiledet praksis, datainnsamling, bearbeiding, analyse og utforming av bacheloroppgave (20 sp).
For nærmere beskrivelse av emnet henvises til emneheftet på Canvas.
Praksisperioden har et omfang på 150 timer.
Forventet arbeidsomfang i hele emnet er 810 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen består av to deler:
Del 1: Skriftlig bacheloroppgave i gruppe. Justerende individuell muntlig høring i oppgaven, hvor karakteren kan justeres med inntil en karakter.
Karakteren i del 1 vektes 60 %.
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe må være vurdert til bestått før kandidaten kan fremstille seg til individuell, muntlig høring.
Del 2: Muntlig, individuell eksamen i emnets obligatoriske pensum.
Karakteren i del 2 vektes 40 %.
Begge deleksamener må vurderes til bestått for at emnet som helhet vurderes til bestått. Gradert karakter.
I særskilte tilfeller kan søknad om individuell bacheloroppgave innvilges.
Se emneheftet for nærmere beskrivelse av eksamen.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
VER305 – Praksisrettet forskning. Bacheloroppgave i vernepleie | 30 |