Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Alle emner i 1. og 2.studieår må være bestått for å starte i praksis i individrettet miljøarbeid VER304 i 5.semester.

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • habiliteringsarbeid og opplæring

  • planlegging

  • målformulering

  • evalueringsmetoder

  • miljøarbeid

  • nettverksarbeid

  • samarbeid

  • veiledning

  • makt, tvang, stigma, tillit, verdighet og livskvalitet

  • samtykkekompetanse og selvbestemmelse

Henvisning til rammeplanens studiepoengfordeling:

1A: 0,5 sp Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk

1C: 0,5 sp Jus

2A: 2,0 sp Generell-, utviklings- og sosialpsykologi

2B: 1,5 sp Generell pedagogikk og sosialpedagogikk

3A: 1,0 sp Medisinske og naturvitenskapelige emner

3B: 1,0 sp Pleie og omsorg

3C: 1,0 sp Psykisk helsearbeid

4A: 1,0 sp Fagets utvikling, ideologi, etikk og yrkesrolle

4B: 6,0 sp Ferdighets- og atferdslæring

4C: 2,0 sp Velferdsarbeid

4D: 1,0 sp Arbeid med grupper, organisasjoner og nettverk

4E: 2,5 sp Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

 

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne anvende kunnskap i kartlegging

  • kunne analysere, vurdere og planlegge aktuelle tiltak

  • kunne utarbeide og gjennomføre tiltaksplan

  • kunne vurdere og anvende ulike former for miljøarbeid

  • kunne identifisere etiske dilemma og reflektere over disse

  • kunne kommunisere med personer som har ulike funksjonsvansker

  • kunne kommunisere med personer i nettverket rundt brukeren

  • kunne vurdere sammenhengen mellom yrkesutøvelse og organisatoriske rammer

  • kunne dokumentere søk på relevant forskningsbasert artikkel i tilknytning til emnet

  • Kan vurdere og innhente kvantitative / kvalitative data

  • Kan identifisere både planlagt miljøarbeid og nytenkning i praksisperioden

  • Kan anvende forsknings og utviklingsarbeid rettet mot tematikken i tiltaksplanen

  • Viser evne til kritisk tenkning

  • Kan utføre forskningsbasert arbeidsmetodikk gjennom vernepleierens arbeidsmodell

Vilkår for å gå opp til eksamen

Vilkår for å få bestått VER304:

  • Deltatt på avtalt obligatorisk veiledning og undervisning

  • Utarbeidet en individuell praksisoppgave. Praksisoppgaven må være vurdert til godkjent for at praksis skal bli vurdert til bestått.

Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer omfatter direkte og indirekte praktiske studier. Direkte praktiske studier er arbeidsoppgaver knyttet til pasient, bruker, klient og krever 90% frammøte. Indirekte praktiske studier er arbeid med praksisoppgave og veiledet praksis. For nærmere beskrivelse av emnet henvises til emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang i hele emnet er 540 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

  • Bestått praksis

  • Minimum 90 % tilstedeværelse i praksis. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Forskyving av praksis der tilstedeværelse på 90 % ikke kan oppfylles, behandles etter søknad.

 

 

 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
VER304 – Individrettet miljøpraksis 20
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 02:29:39