VER304 Individrettet miljøpraksis
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Silje Haugland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Alle emner i 1. og 2.studieår må være bestått for å starte i praksis i individrettet miljøarbeid VER304 i 5.semester.
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
habiliteringsarbeid og opplæring
planlegging
målformulering
evalueringsmetoder
miljøarbeid
nettverksarbeid
samarbeid
veiledning
makt, tvang, stigma, tillit, verdighet og livskvalitet
samtykkekompetanse og selvbestemmelse
Henvisning til rammeplanens studiepoengfordeling:
1A: 0,5 sp Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
1C: 0,5 sp Jus
2A: 2,0 sp Generell-, utviklings- og sosialpsykologi
2B: 1,5 sp Generell pedagogikk og sosialpedagogikk
3A: 1,0 sp Medisinske og naturvitenskapelige emner
3B: 1,0 sp Pleie og omsorg
3C: 1,0 sp Psykisk helsearbeid
4A: 1,0 sp Fagets utvikling, ideologi, etikk og yrkesrolle
4B: 6,0 sp Ferdighets- og atferdslæring
4C: 2,0 sp Velferdsarbeid
4D: 1,0 sp Arbeid med grupper, organisasjoner og nettverk
4E: 2,5 sp Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne anvende kunnskap i kartlegging
-
kunne analysere, vurdere og planlegge aktuelle tiltak
-
kunne utarbeide og gjennomføre tiltaksplan
-
kunne vurdere og anvende ulike former for miljøarbeid
-
kunne identifisere etiske dilemma og reflektere over disse
-
kunne kommunisere med personer som har ulike funksjonsvansker
-
kunne kommunisere med personer i nettverket rundt brukeren
-
kunne vurdere sammenhengen mellom yrkesutøvelse og organisatoriske rammer
-
kunne dokumentere søk på relevant forskningsbasert artikkel i tilknytning til emnet
-
Kan vurdere og innhente kvantitative / kvalitative data
-
Kan identifisere både planlagt miljøarbeid og nytenkning i praksisperioden
-
Kan anvende forsknings og utviklingsarbeid rettet mot tematikken i tiltaksplanen
-
Viser evne til kritisk tenkning
-
Kan utføre forskningsbasert arbeidsmetodikk gjennom vernepleierens arbeidsmodell
Vilkår for å gå opp til eksamen
Vilkår for å få bestått VER304:
-
Deltatt på avtalt obligatorisk veiledning og undervisning
-
Utarbeidet en individuell praksisoppgave. Praksisoppgaven må være vurdert til godkjent for at praksis skal bli vurdert til bestått.
Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer omfatter direkte og indirekte praktiske studier. Direkte praktiske studier er arbeidsoppgaver knyttet til pasient, bruker, klient og krever 90% frammøte. Indirekte praktiske studier er arbeid med praksisoppgave og veiledet praksis. For nærmere beskrivelse av emnet henvises til emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang i hele emnet er 540 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
-
Bestått praksis
-
Minimum 90 % tilstedeværelse i praksis. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Forskyving av praksis der tilstedeværelse på 90 % ikke kan oppfylles, behandles etter søknad.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
VER304 – Individrettet miljøpraksis | 20 |