Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • Makt og avmakt

  • Stigma, avvik, normalitet

  • Sosiale problemer og sosial ulikhet

  • Kultur, familie, helse

  • Levekår og sosial ulikhet

  • Folkehelse

  • Minoriteter

  • Inkludering, likestilling og ikke-diskriminering

  • Tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid

  • juridisk metode

  • de sentrale helserettslovene

  • selvbestemmelse/ samtykke, autonomi, brukermedvirkning

  • dokumentasjonsplikt/ journalføring

  • tvang, vergemål

  • taushetsplikt, samarbeid

  • helserettens etiske verdier

  • barns rettigheter

  • vernepleier som arbeidstaker - rettigheter og plikter

  • likestilling- og diskrimineringslovene

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer

  • har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse og funksjonshemming, og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned

  • har bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et samfunnsperspektiv

  • har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av

  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet

  • har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet

  • kjenner til minoriteters rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for deres status som minoritet

  • har bred kunnskap om konvensjoner, lover, regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og samiske brukeres rettigheter som urfolk

  • har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning

  • har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon

  • har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling

  • kan anvende faglig kunnskap for å planlegge nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere man kan fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet

  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne.

Generell kompetanse

  • har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan vurdere hvordan man i sin tjenesteutøvelse kan bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til forebygging av tvang og utvikling av faglig forsvarlig praksis

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

  • kan planlegge tiltak og tjenesteutforming i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer

  • Har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering

  • kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Deltatt på obligatorisk undervisning

  • Godkjent obligatoriske arbeidskrav

Se nærmere informasjon i emneheftet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, arbeidskrav og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Obligatoriske aktiviteter er nærmere beskrevet i emneheftet på Canvas.

Forventet arbeidsomfang er 540 timer.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1. En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres ved behov.

Eksamen

Vurderingsformen i emnet er todelt. Det gis samlet gradert karakter for emnet.

Hver del teller 50%. Begge deler må være vurdert til bestått for at eksamen samlet vurderes til bestått.

Del 1. Juridiske emner

Individuell 4 timers skoleeksamen. Gradert karakter.

Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Del 2. Sosiologi og sosialantropologi

2 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
VER106 – Samfunnsfaglige emner 10
VER107 – Samfunnsfaglige emner 10
VER108 – Juridiske emner 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:34:22