Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • omsorg og helsebegrepet og omsorg for egen helse

  • anatomi og fysiologi

  • førstehjelp

  • grunnleggende behov

  • forebyggende og helsefremmende miljøarbeid

  • observasjon og dokumentasjon av fysisk, psykisk, sosial og åndelig tilstand

  • pleie av syke og/eller hjelpetrengende

  • gerontologi og geriatri

  • sykdomslære

  • medikamentregning og legemiddelhåndtering

  • farmakologi

  • mikrobiologi og hygieniske prinsipper

  • velferdsteknologi

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming og sykdom

  • har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming

  • har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker somatikk

  • har kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling i et livsløpsperspektiv

  • har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske og psykiske sykdommene

  • har kunnskap om generell farmakologi og legemidlers virkninger og bivirkninger

  • kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering

  • kjenner til aktuelle pasientforløp

  • har kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging

  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i pasientopplæring

  • kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp

  • behersker relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe

Generell kompetanse

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

  • kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov

  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Deltatt på obligatorisk undervisning
  • Godkjent obligatoriske arbeidskrav
  • Gjennomført og godkjent ferdighetstrening
  • Godkjent prøve i medikamentregning (feilfri besvarelse)

Se emneheftet for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, arbeidskrav, ferdighetstrening/simulering, demonstrasjoner, øvelser og selvstudier. Der er obligatorisk undervisning i emnet. Se nærmere beskrivelse i emneheftet på Canvas.

Forventet arbeidsomfang i emnet er 540 timer

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

5 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:30:09