UT-406 Urbanisme - krefter, liv, planlegging
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- John Erik Pløger
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Global utvikling og samfunnsplanlegging, masterprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnets overordnede tema er urbanisme og urbanisering forstått som den sosio-romlige formingen av byer og drivkreftene bak disse prosessene. Emnet vil ta utgangspunkt i ulike politiske og sosiale prosesser som strategisk former byer til «kulturelle byer», «entreprenørielle byer», «eventbyer», «opplevelsesbyer», «digitale byer», «kunnskapsbyer» ol.
Emnet vil ta utgangspunkt i prosesser som ligger til grunn for utvikling av det urbane rom som opplevelse og erfaring, hvordan byen utvikles som sosio-kulturelt møtested, tetthet og diversitet og hvordan byen påvirkes av og endres i en global kontekst. Videre vil emnet fokusere på begrepet urbanisme og hvordan det både refererer til relasjonen mellom byens utforming og byliv og sosial interaksjon i by. Det tredje perspektivet i emnet er hvordan dette inngår i og håndteres gjennom planlegging og politikkutforming.
Emnet vil introdusere og diskutere nye by- og byplanleggingsteorier med fokus på følgende temaer: Byplanlegging og byteori, urbanismens sentrale arbeidsområder og intervensjoner i form av bypolitikk, strategisk byplanlegging og bykonkurranse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne:
-
kritisk diskutere teorier, begreper, og modeller vedrørende urbanisme i lys av sosio-romlig planlegging av byer
-
ha bred kunnskap om sentrale aspekter av byplanlegging og urbant design
-
kritisk diskutere planleggingsdiskurser, spesielt planlegging for byliv
-
anvende teorier til intervensjon i byplanlegging og politikk
-
forstå og evaluere synlige og potensielle forandringskrefter i byene og gi forslag til intervensjon
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk deltakelse i gruppearbeid og godkjent grupperapport.
Undervisnings- og læringsformer
Kombinasjon av forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Emnets undervisning organiseres gjennom en strukturert studieguide som betinger høy grad av studentdeltakelse.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Essay 3000 ord for individuell, 5000 ord for gruppe (ved max 3 studenter). Essayet blir vurdert ut fra gradert karakter A-F.