Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Global utvikling og samfunnsplanlegging, masterprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnets overordnede tema er urbanisme og urbanisering forstått som den sosio-romlige formingen av byer og drivkreftene bak disse prosessene. Emnet vil ta utgangspunkt i ulike politiske og sosiale prosesser som strategisk former byer til «kulturelle byer», «entreprenørielle byer», «eventbyer», «opplevelsesbyer», «digitale byer», «kunnskapsbyer» ol. 

Emnet vil ta utgangspunkt i prosesser som ligger til grunn for utvikling av det urbane rom som opplevelse og erfaring, hvordan byen utvikles som sosio-kulturelt møtested, tetthet og diversitet og hvordan byen påvirkes av og endres i en global kontekst. Videre vil emnet fokusere på begrepet urbanisme og hvordan det både refererer til relasjonen mellom byens utforming og byliv og sosial interaksjon i by. Det tredje perspektivet i emnet er hvordan dette inngår i og håndteres gjennom planlegging og politikkutforming.

Emnet vil introdusere og diskutere nye by- og byplanleggingsteorier med fokus på følgende temaer: Byplanlegging og byteori, urbanismens sentrale arbeidsområder og intervensjoner i form av bypolitikk, strategisk byplanlegging og bykonkurranse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • kritisk diskutere teorier, begreper, og modeller vedrørende urbanisme i lys av sosio-romlig planlegging av byer

  • ha bred kunnskap om sentrale aspekter av byplanlegging og urbant design

  • kritisk diskutere planleggingsdiskurser, spesielt planlegging for byliv

  • anvende teorier til intervensjon i byplanlegging og politikk

  • forstå og evaluere synlige og potensielle forandringskrefter i byene og gi forslag til intervensjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltakelse i gruppearbeid og godkjent grupperapport.

Undervisnings- og læringsformer

Kombinasjon av forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Emnets undervisning organiseres gjennom en strukturert studieguide som betinger høy grad av studentdeltakelse.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Essay 3000 ord for individuell, 5000 ord for gruppe (ved max 3 studenter). Essayet blir vurdert ut fra gradert karakter A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:30:05