Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Tysk/norsk

Forkunnskapskrav

TY-131

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i tysk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp tyskfaget som skolefag i videregående opplæring, samt refleksjon rundt det tyske språkets stilling i en internasjonal kontekst. Kjennskap til læreplanverket for videregående skole og refleksjon rundt fagdidaktisk forskning er også sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen fokuserer på hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens rolle. Refleksjon rundt læreren som språklig rollemodell blir også berørt. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av et godt læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier relatert til undervisning i tysk på trinn 11-13. Hovedområdet tar opp arbeid med grunnleggende språkferdigheter i tysk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Studentene får kjennskap til ulike læremidler, og de får praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av tyskundervisning på trinn 11-13.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten:

  • kjenne til Læreplanen i fremmedspråk og hvordan den tilpasses tyskfaget på trinn 11-13

  • ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i tyskfaget rettet mot trinn 11-13

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier og arbeidsmåter i tyskfaget på trinn 11-13

  • ha inngående kunnskap om grunnleggende språkferdigheter i tyskfaget

  • ha inngående kunnskap om ungdomskultur, ungdoms motivasjon for faget og bevissthet om egen språklæring

  • ha kunnskap om den flerkulturelle skolen og de muligheter og utfordringer dette innebærer for tyskundervisningen

  • ha avansert metodisk kunnskap

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne anvende kunnskap om Læreplan i fremmedspråk og tyskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 11-13

  • kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevers bakgrunn og forutsetninger i arbeidet med å legge til rette for læring i tyskfaget på trinn 11-13

  • kunne ta i bruk sine språklige ferdigheter i tysk på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere tyskundervisning på trinn 11-13

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 11-13

  • kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler, inkludert digitale, i undervisningen tilpasset trinn 11-13

  • kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert og vitenskapelig måte.

  • kunne orientere seg i forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid

  • kunne gjennomføre selvstendige analyser av innsamlet datamateriale

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne reflektere og diskutere fagdidaktisk forskning generelt og i tyskfaget spesielt

  • kunne formidle fagdidaktiske problemstillinger som er relevante for tyskfaget

  • videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • ha et reflektert forhold til sin profesjonsfaglige digitale kompetanse og hvordan denne kan utvikles videre

  • inneha en profesjonell holdning og kunne kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

  • ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)

  • Bestått presentasjon av forskningsprosjekt. Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet i egen instruks.

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenten skal i løpet av semesteret gjennomføre sitt planlagte forskningsprosjekt. Det innebærer at studenten foretar datainnsamling i forbindelse med praksis, og bearbeider og analyserer dataene opp mot relevant teori. Presentasjon av forskningsprosjektet beskrives i egen instruks.

Studenten skal formidle forskningsresultatene på en strukturert og vitenskapelig måte i en skriftlig fordypningsoppgave. Studenten skal legge frem et selvvalgt pensum som er relevant for fordypningsoppgaven.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Emnet har to deleksamener: En semesteroppgave (på ca. 3500 ord) med gradert karakter og en skriftlig fordypningsoppgave med gradert karakter. Begge deleksamenene teller 50 % av den endelige karakteren, og begge må være bestått for å få gyldig karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
TY-111 – Fagdidaktikk i tysk i PPU, ettfagsvariant 15
TY-401 – Fagdidaktikk i tysk, del 2 7.5
TY-110 – Fagdidaktikk i tysk i PPU 7.5
TY-400 – Fagdidaktikk i tysk, del 2 (for trinn 8-13) 7.5
TY-403 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – Tysk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:30:05