TY-400 Fagdidaktikk i tysk, del 2 (for trinn 8-13)
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Thorsten Manfred Päplow
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Tysk og norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Tysk og norskForkunnskapskrav
Bestått TY-129 Fagdidaktikk i tysk i lektorutdanning for trinn 8-13
Innhold
Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag pedagogikk og praksis.
Emnet i fagdidaktikk i tysk består av temaene:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp tyskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag i videregående opplæring, samt læreplanverket og øvrige dokumenter. Artikler om fagdidaktisk forskning inngår.
Elevkunnskap og lærerrollen omhandler rollen som tysklærer, samt kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står sentralt.
Undervisning og læring tar opp kunnskap om fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier, samt kjennskap til ulike trykte og digitale læremidler som egner seg på nivå 1 og nivå 2 i videregående opplæring. Studentene skal få innsikt i de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid. Med utgangspunkt i studentenes fagkompetanse og innsikt i fagets didaktikk, vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av tyskundervisning i videregående skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper: Etter fullført emne skal studenten
-
ha grundig fagdidaktisk kunnskap i tysk rettet mot trinn 11-13 (nivå 1 og 2)
-
ha inngående kunnskap om læreplanen for fremmedspråk, nivå 1 og 2.
-
ha solid kunnskap om modeller og teorier for klasseledelse, relasjonsbygging og læringsmiljø
-
ha bred kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer som egner seg i tyskfaget
-
ha kunnskap om dannelse
-
ha kunnskap om den flerkulturelle skolen og de muligheter og utfordringer dette innebærer for tyskundervsiningen
-
ha kunnskap om elevenes kulturuttrykk og interesse for faget
Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i tysk på nivå 1 og 2, basert på fagdidaktisk kunnskap
-
kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål på ulike trinn
-
kunne framstå som en tydelig klasseromsleder
-
kunne etablere og opprettholde trygge, motiverende og inkluderende læringsmiljø
-
kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset nivå og trinn, inkludert digitale ressurser
-
kunne beskrive og formidle kjennetegn på språkkompetanse, samt vurdere og dokumentere elevers språkkompetanse
-
kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling
-
kunne legge til rette for elevmedvirkning
Generell kompetanse .Etter fullført emne skal studenten
-
kunne nyttiggjøre seg resultater fra tyskfaglig, didaktisk og pedagogisk forskning og se sammenhengen mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk
-
kunne diskutere og formidle faglige og fagdidaktiske problemstillinger
-
inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige og utdanningsrelaterte spørsmål
-
kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse og bidra til samarbeid om undervisning og skoleutvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent obligatorisk deltagelse i undervisningen (80%)
-
Bestått praksisrelatert oppgave i tysk fagdidaktikk
-
Bestått praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer og vil gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, samtale, refleksjon, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til tyskfaget og lærerrollen vil stå sentralt. Arbeidsspråket er tysk i størst mulig omfang. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk oppmøte i undervisningen. Studentene skal skrive en praksisrelatert oppgave i tysk fagdidaktikk. Studentene velger arbeidsspråk for sin oppgave (tysk eller norsk) i samråd med faglærer. Studentene skal ha seks ukers praksis.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Semesteroppgave, ca 3500 ord. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
TY-402 – Fagdidaktikk i tysk, del 2, ettfagsvariant | 7.5 |
TY-401 – Fagdidaktikk i tysk, del 2 | 7.5 |