Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Tysk og norsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i tysk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp tyskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, samt det tyske språkets stilling i en internasjonal kontekst. Kjennskap til læreplanverket og refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger er også sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen fokuserer på hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens rolle. Refleksjon rundt læreren som språklig rollemodell blir også berørt. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av et godt læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet. Studentene får erfaring med ulike læremidler, inkludert digitale verktøy, og de får praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, variasjon, tilpassing og vurdering av undervisning.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om tyskfagets egenart

  • kjenne til Læreplanen i fremmedspråk, nivå 1, og hvordan den tilpasses tyskfaget

  • ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i tyskfaget rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier og arbeidsmåter i tyskfaget på trinn 8-10

  • ha kunnskap om grunnleggende språkferdigheter i tyskfaget

  • ha kunnskap om ungdomskultur, ungdoms motivasjon for faget og bevissthet om egen språklæring

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne ta i bruk sine språklige ferdigheter i tysk på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne anvende kunnskap om Læreplan i fremmedspråk og tyskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 8-10

  • kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevers bakgrunn og forutsetninger i arbeidet med å legge til rette for læring i tyskfaget

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere tyskundervisning på trinn 8-10

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 8-10

  • kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler, inkludert digitale, i undervisningen tilpasset trinn 8-10

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere rundt fagdidaktiske problemstillinger generelt og i tyskfaget spesielt

  • inneha en profesjonell holdning og kunne forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • kunne utvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • være i stand til å nyttiggjøre seg resultater fra faglig, didaktisk og pedagogisk forskning

  • kunne utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • For studenter som har valgt tysk som fag 1: Bestått presentasjon av undervisningsopplegg

  • For studenter som har valgt tysk som fag 2: Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

Studenter som har valgt tysk som fag 2, skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt tysk som fag 1, skal presentere og reflektere rundt et undervisningsopplegg.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

 

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Muntlig eksamen, inkludert en forberedt presentasjon. Bestått/Ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
TY-131 – Fagdidaktikk i tysk, del 1, ettfagsvariant 7.5
TY-110 – Fagdidaktikk i tysk i PPU 7.5
TY-111 – Fagdidaktikk i tysk i PPU, ettfagsvariant 7.5
TY-129 – Fagdidaktikk i tysk, del 1 (for trinn 8 - 13) 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:30:03