Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Tysk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at studentene har tysk nivå 2 fra videregående skole (tidligere B- eller C-språk)

Innhold

Del 1), grammatikk (tilsvarer 10 studiepoeng); kjerneelementer er:

  • innføring i grunnleggende begreper knyttet til tysk språkstruktur

  • øvinger i setningsanalyse (hovedsakelig ikke-sammensatte setninger)

  • oversikt over ordklassene og deres bøyningsformer (morfologi)

  • refleksjoner over grammatikk i språkundervisningen i skolen

Del 2), fonetikk (tilsvarer 5 studiepoeng); kjerneelementer er:

  • oversikt over det tyske lydsystem

  • forskjeller og likheter mellom tysk og norsk lydsystem

  • transkripsjon med bruk av det fonetiske alfabetet IPA

  • refleksjon over lydlærens plass i språkundervisningen i skolen

Læringsutbytte

Del 1) Grammatikk: Etter fullført emne skal studentene

  • ha tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om den tyske språkstrukturen

  • kunne analysere enkle og (i mindre grad) sammensatte tyske setninger.

  • kunne anvende grunnleggende terminologi knyttet til bøyningslære (morfologi) og til noen områder innen setningslære (syntaks)

  • kunne reflektere over språklærens plass i tyskundervisningen i skolen

  • kunne identifisere og klassifisere former og strukturer

Del 2) Fonetikk: Etter fullført emne skal studentene kunne

  • beskrive det tyske lydsystemet i hovedtrekk

  • identifisere og klassifisere lyder og strukturer, bruke fagterminologi samt det internasjonale fonetiske alfabetet IPA

  • beherske muntlige kommunikasjonssituasjoner og fungere som språklærere.

Vilkår for å gå opp til eksamen

For disiplinstudenter (og vanlige enkeltemnestudenter) gjelder følgende eksamenskrav: to obligatoriske innleveringer, én innen del 1) og én innen del 2) må være vurdert til bestått.

For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: godkjent praksis.

Innleveringene (se ovenfor) er ikke obligatorisk for studenter i lektorutdanningen, men de studentene som ønsker det, kan levere inn oppgavene og få tilbakemelding på dem av faglærer på lik linje med de øvrige studentene på emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminar og muntlige øvelser. Det inngår også digitalt og/eller interaktivt lærings- og øvingsmateriale, som gjøres tilgjengelig via læringsplattformen Canvas. Det anbefales regelmessig og aktiv deltakelse i undervisningen samt at den digitale læringsplattformen besøkes regelmessig.

Det forventede totale arbeidsomfanget for dette emnet er 405 timer.

For studenter i lektorutdanningen, trinn 8-13, inngår 2 ukers praksis.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass

Eksamen

For del 1): 4 timers skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt. Gradert karakter.

For del 2): muntlig eksamen (ca. 30 minutter). Gradert karakter

Det gis separate karakterer i hhv. del 1) og del 2). Karakteren innen del 1) teller 2/3 av samlet karakter for emnet, karakteren innen del 2) teller 1/3. Begge eksamener må være bestått for å få gyldig karakter i emnet.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
TY-120 – Tysk språk 1 10
TY-123 – Tysk språk 2 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:34:12