TFL938 Entreprenørskap – konseptutvikling og iverksettelse for PT-utdanningen
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Erik Arntsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ledelse og styring
- Personlig trener, årsstudium
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Innhold
Emnet skal være en treningsarena i iverksettelse og konseptutvikling, og skal utfordre og inspirere studentene til nytenking og nyskaping. Emnet skal i tillegg gi relevant kunnskap om sentrale områder som bærekraftige forretningsmodeller, kommunikasjon, markedsføring, organisering og finansiering.
Både spede ideer, en sterk interesse for- og mer konkrete tanker om prosjekter og/eller bestemte forestillinger rundt oppstart av noe eget er utgangspunkt for en iverksettelsesprosess hvor studentene aktivt utforsker og utfordrer egne ideer, forestillinger og hypoteser i henhold til brukere, marked og konseptutvikling.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
- ha kunnskap om prosessen rundt oppstart av egen virksomhet, herunder kunnskap om hva det betyr å drive egen virksomhet, hvordan egen faglighet kan danne grunnlaget for verdiskaping og hvordan entreprenørskap kan være en driver i et distriktsperspektiv
- forstå veien fra idé til et innovativt og bærekraftig konsept
- ha utprøvd kreative teknikker for idé- og konseptutvikling og kunne utarbeide forretningsmodeller for nye prosjekter og virksomheter, inkludert anvendelse av relevante verktøy, ha innsikt i sentrale begreper og aktivt kunne anvende Design Thinking som metodikk
- inneha basiskunnskap om de vanligste selskapsformer og forstå økonomiske aspekter i forskjellige deler av oppstartsfasen, spesielt (tidligfase-) finansiering og inntektskilder
- ha kunnskap om brukere, trender og markeder og kunne utvikle egne strategier for ulike markedskanaler.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent innlevering av prosjektbeskrivelse (individuelt eller gruppe inntil 3 deltakere).
Deltakelse i planlegging og gjennomføring av fagsamling. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres normalt med tre samlinger à to dager over ett semester med forelesninger, diskusjon, gruppearbeid med veiledning, øving og framføring av framdrift på eget prosjekt, feedbacksessions, jobbing med presentasjoner, podcast og utviklingsarbeid. Nettstøttet undervisning (Canvas).
Arbeid med eget prosjekt mellom samlingene.
I tillegg skal studentene i fellesskap organisere og gjennomføre en åpen fagsamling med intern og ekstern deltakelse rundt tema omkring brukerbehov, oppstarts- og markedsmuligheter innen helse, trening og velvære. Presentasjon av egne prosjektoppgaver inngår som en integrert del av fagsamlingen.
Forventet arbeidsomfang er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emnet skal ha sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Muntlig presentasjon av prosjektoppgaven, individuelt eller i gruppe inntil 3 deltakere. Bokstavkarakter (A-F).
Annen informasjon
Pensum
Artikler, presentasjoner, publikasjoner, modeller etc. legges ut på Canvas, og generelt er det som gjennomgås på samlingene relevant pensum.
Bill Aulet; Disciplined Entrepreneurship - 24 steps to a succesfull Startup (Textbook & Workbook)
Alexander Osterwalder/Yves Pigneur; Business Model Generation
Eric Ries; The Lean Startup
Alison Price/David Price; Introducing Entrepreneurship - a practical Guide
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
TFL937 – Entreprenørskap – konseptutvikling og iverksettelse | 7.5 |
ORG105 – Gründer - grunnkurs i etablering av egen bedrift | 2.5 |
ORG313 – Gründer Lab and Entrepreneurship Laboratory | 2.5 |
TFL107 – Entreprenørskap for kunstfagstudenter | 2.5 |
TFL108 – Entreprenørskap for humanister | 2.5 |
TFL116 – Gründerlab for turisme og opplevelser | 2.5 |