TFL937 Entreprenørskap – konseptutvikling og iverksettelse
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Erik Arntsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Innhold
Emnet skal være en treningsarena i iverksettelse og konseptutvikling, og skal utfordre og inspirere studentene til nytenking og nyskaping. Emnet skal i tillegg gi relevant kunnskap om sentrale områder som bærekraftige forretningsmodeller, kommunikasjon, markedsføring, organisering og finansiering.
Både spede ideer, en sterk interesse for- og mer konkrete tanker om prosjekter og/eller bestemte forestillinger rundt oppstart av noe eget er utgangspunkt for en iverksettelsesprosess hvor studentene aktivt utforsker og utfordrer egne ideer, forestillinger og hypoteser i henhold til brukere, marked og konseptutvikling.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
- ha kunnskap om prosessen rundt oppstart av egen virksomhet, herunder kunnskap om hva det betyr å drive egen virksomhet, hvordan egen faglighet kan danne grunnlaget for verdiskaping og hvordan entreprenørskap kan være en driver i et distriktsperspektiv
- forstå veien fra idé til et innovativt og bærekraftig konsept
- ha utprøvd kreative teknikker for idé- og konseptutvikling og kunne utarbeide forretningsmodeller for nye prosjekter og virksomheter, inkludert anvendelse av relevante verktøy, ha innsikt i sentrale begreper og aktivt kunne anvende Design Thinking som metodikk
- inneha basiskunnskap om de vanligste selskapsformer og forstå økonomiske aspekter i forskjellige deler av oppstartsfasen, spesielt (tidligfase-) finansiering og inntektskilder
- ha kunnskap om brukere, trender og markeder og kunne utvikle egne strategier for ulike markedskanaler.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent innlevering av prosjektbeskrivelse (individuelt eller gruppe inntil 3 deltakere). Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres normalt med tre samlinger à to dager over ett semester med forelesninger, diskusjon, gruppearbeid med veiledning, øving og framføring av framdrift på eget prosjekt, feedbacksessions, jobbing med presentasjoner og utviklingsarbeid. Nettstøttet undervisning (Canvas).
Arbeid med eget prosjekt mellom samlingene. Forventet arbeidsomfang er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Muntlig presentasjon av prosjektoppgaven, individuelt eller i gruppe inntil 3 deltakere. Bokstavkarakter (A-F)
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
TFL938 – Entreprenørskap – konseptutvikling og iverksettelse for PT-utdanningen | 7.5 |
ORG105 – Gründer - grunnkurs i etablering av egen bedrift | 2.5 |
ORG313 – Gründer Lab and Entrepreneurship Laboratory | 2.5 |
TFL107 – Entreprenørskap for kunstfagstudenter | 2.5 |
TFL108 – Entreprenørskap for humanister | 2.5 |
TFL116 – Gründerlab for turisme og opplevelser | 2.5 |