Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Innhold

Emnet skal være en treningsarena i iverksettelse og konseptutvikling, og skal utfordre og inspirere studentene til nytenking og nyskaping. Emnet skal i tillegg gi relevant kunnskap om sentrale områder som bærekraftige forretningsmodeller, kommunikasjon, markedsføring, organisering og finansiering. 

 

Både spede ideer, en sterk interesse for- og mer konkrete tanker om prosjekter og/eller bestemte forestillinger rundt oppstart av noe eget er utgangspunkt for en iverksettelsesprosess hvor studentene aktivt utforsker og utfordrer egne ideer, forestillinger og hypoteser i henhold til brukere, marked og konseptutvikling.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten

 

  • ha kunnskap om prosessen rundt oppstart av egen virksomhet, herunder kunnskap om hva det betyr å drive egen virksomhet, hvordan egen faglighet kan danne grunnlaget for verdiskaping og hvordan entreprenørskap kan være en driver i et distriktsperspektiv
  • forstå veien fra idé til et innovativt og bærekraftig konsept
  • ha utprøvd kreative teknikker for idé- og konseptutvikling og kunne utarbeide forretningsmodeller for nye prosjekter og virksomheter, inkludert anvendelse av relevante verktøy, ha innsikt i sentrale begreper og aktivt kunne anvende Design Thinking som metodikk
  • inneha basiskunnskap om de vanligste selskapsformer og  forstå økonomiske aspekter i forskjellige deler av oppstartsfasen, spesielt (tidligfase-) finansiering og inntektskilder
  • ha kunnskap om brukere, trender og markeder og kunne utvikle egne strategier for ulike markedskanaler.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent innlevering av prosjektbeskrivelse (individuelt eller gruppe inntil 3 deltakere). Nærmere informasjon gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres normalt med tre samlinger à to dager over ett semester med forelesninger, diskusjon, gruppearbeid med veiledning, øving og framføring av framdrift på eget prosjekt, feedbacksessions, jobbing med presentasjoner og utviklingsarbeid. Nettstøttet undervisning (Canvas).

 

Arbeid med eget prosjekt mellom samlingene. Forventet arbeidsomfang er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Muntlig presentasjon av prosjektoppgaven, individuelt eller i gruppe inntil 3 deltakere. Bokstavkarakter (A-F)

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
TFL938 – Entreprenørskap – konseptutvikling og iverksettelse for PT-utdanningen 7.5
ORG105 – Gründer - grunnkurs i etablering av egen bedrift 2.5
ORG313 – Gründer Lab and Entrepreneurship Laboratory 2.5
TFL107 – Entreprenørskap for kunstfagstudenter 2.5
TFL108 – Entreprenørskap for humanister 2.5
TFL116 – Gründerlab for turisme og opplevelser 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:30:00