TFL202 MyMachine - Prosjektledelse fra idé til prototype
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Idunn Sem
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Multimedieteknologi og -design, bachelorprogram
- Ingeniørfag - byggdesign, bachelorprogram
- Ingeniørfag - data, bachelorprogram
- Ingeniørfag - elektronikk, bachelorprogram
- Ingeniørfag - fornybar energi, bachelorprogram
- Ingeniørfag - Mekatronikk, bachelorprogram
Anbefalte forkunnskaper
Studentene bør ha bestått alle emner på 1. og 2. studieår
Innhold
Emnet er knyttet opp mot UiA-prosjektet MyMachine (MM) hvor barn finner opp «drømmemaskiner» som deretter bygges og realiseres. Prosjektet støttes av eksterne samarbeidspartnere med potensiell mentorstøtte.
Emnet gir praktisk erfaring med produktutvikling, prosjekthåndtering og -ledelse. Studentene får en ledende rolle i et prosjektarbeid hvor det skal bygges en fungerende prototyp/maskin basert på en idé laget av barneskolebarn. Studentene som følger emnet må lytte til barna som kunde, finne løsninger, lage prototyper, spesifikasjoner, arbeidstegninger, plan for gjennomføring og utvikle et ferdige maskin-konsept. Konseptet overleveres deretter til videregåendeelever som realiserer og bygger maskinen. Med utgangspunkt i egne fagkunnskaper vil studentene få mulighet til å bistå selve realiseringen av maskinen med enkle mekaniske/digitale/elektroniske komponenter. Emnet skal bidra til at studenten utvikler kunnskap og kompetanse på prosjekthåndtering og produktutvikling, og hva som kreves i de ulike stadiene i arbeidsprosessen fra idé til fungerende prototyp/maskin. Sentralt i emnet står kreativ ideskaping og problemløsing, samt samarbeid på tvers av fagfordypninger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
-
ha erfaring fra multidisiplinært samarbeid, og med å planlegge og gjennomføre et praktisk prosjektarbeid fra start til slutt
-
ha grunnleggende kunnskap om prosjekthåndtering, designtenkning og smidig utvikling
-
kunne bruke sine fagkunnskaper til å lage en fungerende prototype ut ifra en gitt idé
-
ha kunnskap om metoder for kreativ idéskaping og problemløsning i forbindelse med utvikling av prototyper/maskiner
-
ha utviklet ferdigheter i å kommunisere og samarbeide i et multidisiplinært team
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Deltagelse på minst én workshop med skoleelever.
-
Levert og presentert mock-up til prosessutstilling.
-
Levert utkast til teknisk arbeidstegning og prosjektplan
Undervisnings- og læringsformer
Arbeid i grupper med jevnlige statusmøter. Workshop på barneskoler, planleggingsmøte med videregående, og prosessutstilling. Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng
Prosjektet følger en fast struktur delt i fire faser:
Trinn 1: Introduksjon.
Studentene introduseres til MyMachine og prosjektets forløp. Studentene forbereder første idérunde med skoleelevene.
Trinn 2: Workshop.
Studentene besøker skolene for idemyldring. Sammen med barna velger de én idé pr klasse/gruppe/trinn som man arbeider videre med.
Trinn 3: Konseptutvikling.
Studentene videreutvikler idéene til konsepter som kan realiseres som fungerende prototyper. Studentene lager en mock-up av maskinen og henter tilbakemelding fra barna gjennom en prosessutstilling.
Trinn 4: Planlegging og multidisiplinært samarbeid
Studenter utvikler prosjektplan med spesifikasjoner og tekniske tegninger, og planlegger bygging av maskinene sammen med yrkesfagelever og lærere fra videregående skole.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Skriftlig innlevering av endelig prosjektplan og individuelt refleksjonsnotat. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått.