TFL126 Etikk og bedrifters samfunnsansvar
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- John Arngrim Hunnes
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Markedsføring og ledelse, bachelorprogram
- Økonomi og administrasjon, bachelorprogram
- Økonomi og administrasjon - siviløkonom, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
Emnet består av tre deler. Den første gir studentene en introduksjon til akademisk skriving og refleksjon. Den andre introduserer studentene til grunnleggende etisk teori som utilitarisme, pliktetikk og dygdsetikk. Den tredje, og største, delen introduserer studentene til bedriftens samfunnsansvar i norsk og internasjonal kontekst.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet skal studenten:
-
kunne anvende reglene knyttet til akademisk skriving og strukturere en akademisk tekst
-
ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier og være i stand til å anvende teoriene til å analysere etiske dilemmaer
-
ha kunnskap om konseptet Corporate Social Responsibility (CSR), samt kjennskap til interessentteori, den tredelte bunnlinjen, bærekraftsbegrepet, FNs bærekraftsmål og sosialt entreprenørskap
-
kunne anvende ulike teorier relatert til virksomheters samfunnsansvar i drøfting og kritisk refleksjon av aktuelle case
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må levere inn en skriftlig oppgave og personlig møte til veiledning i forbindelse med deleksamen 1. I forbindelse med deleksamen 2 må studentene få godkjent en portprøve og flere skriftlige gruppeinnleveringer. Nærmere detaljer blir gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsopplegget baserer seg på en kombinasjon av forelesninger, videoer, veiledning og seminar. I både del to og tre av emnet skal kunnskapen fra del 1 (akademisk skriving) komme til anvendelse. Det legges opp til en betydelig egeninnsats fra studentenes side gjennom skriftlige innleveringer og deltakelse i diskusjonsfora. Detaljer gis ved oppstart. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Eksamen er todelt. Deleksamen 1 er en individuell skriftlig innlevering basert på del en og to av emnet. Deleksamen 2 er en gruppebasert hjemmeeksamen (48 timer) basert på emnets del tre (bedrifters samfunnsansvar). Begge deleksamener må bestås og teller 50 % hver av endelig bokstavkarakter.
Det vises til ytterligere informasjon i Canvas.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SE-109 – Innføring i økonomisk tenking og etikk | 7.5 |
SE-109 – Innføring i økonomisk tenking og etikk | 7.5 |
TFL127 – Etikk og bedrifters samfunnsansvar for samfunnsvitere | 7.5 |
SE-104 – Innføring i økonomisk tenkning og etikk | 5 |
SE-104 – Innføring i økonomisk tenkning og etikk | 5 |
SE-107 – Innføring i økonomisk tenkning og etikk II | 5 |