TFL117 Aktivitets og opplevelsesturisme - hvordan utvikle opplevelser
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Stine Rye Bårdsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Markedsføring og ledelse, bachelorprogram
- Reiselivsledelse, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
Dette emnet skal først gi en oversikt over og kunnskap om ulike typer turistattraksjoner og -aktiviteter (særtrekk, strukturelle forutsetninger, markedsrolle, segment osv.) for å gjøre studentene kjent med ulike typer opplevelser turisme bygges opp omkring. Dette kan for eksempel være kulturhistorisk turisme/kunst- og kulturturisme, temaparker/fornøyelsesturisme, festivalturisme, friluftsturisme/naturturisme/ sportsturisme, charterturisme/masseturisme, økoturisme osv. Videre skal emnet gå inn på selve opplevelsen som turistprodukt. Her vil emnet gi en innføring i hvordan en opplevelse skapes, planlegges, utformes, regisseres, dramatiseres, visualiseres osv. Det vil også bli arbeidet med studentenes egen evne til å skape gode og varierte opplevelser i sammenheng med turistattraksjoner. Det handler med andre ord om hvordan vi utformer og organiserer og gjennomfører et kulturarrangement, en utstilling, en festival, en forestilling osv.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet skal studentene:
-
ha kjennskap til ulike typer turistattraksjoner og -aktiviteter
-
kunne gi en muntlig og skriftlig introduksjon til et emne innenfor opplevelsesbasert turisme
-
kjenne til grunntrekkene i dramaturgisk oppbygging og strukturering
-
kunne utvikle en prosjektplan for en turistattraksjon
Vilkår for å gå opp til eksamen
Utarbeide og presentere en prosjektplan for en turistattraksjon eller et opplevelsesprodukt. Godkjent gruppearbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuell veiledning. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Prosjektoppgave som gjennomføres i grupper på 2-4 studenter (40%) og muntlig individuell eksamen (60%). Muntlig eksamen omfatter både prosjektoppgave og pensum. Bokstavkarakter. Endelig karakter er individuell.
Annen informasjon
I forbindelse med overgang til nye studieplener endrer dette emnet semester fra høst til vår. Emnet undervises høst 18, så først vår 20.