TFL116 Gründerlab for turisme og opplevelser
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Erik Arntsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Reiselivsledelse, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
Dette emnet skal gjøre studentene kjent og fortrolige med prosessen rundt oppstart av egen virksomhet. Emnet skal være en 'treningsarena' i iverksettelse, utfordre og inspirere studentene til nytenking og nyskaping. Samtidig skal det gi relevant kunnskap om sentrale områder som bærekraftig reiseliv, kommunikasjon, forretningsmodeller, produkt- og konseptutvikling, markedsforståelse, markedsføring, salg, organisering, kulturbygging, budsjett og finansiering. Gjennom kurset utvikler studentene gruppevis egne eller eksterne prosjekter fra idé til iverksettelse.
Læringsutbytte
Etter emnet skal studentene
-
kunne utarbeide forretningsmodeller og forretningsplaner for nye prosjekter og virksomheter
-
utvikle opplevelseskonsepter i tråd med prinsippene for et bærekraftig reiseliv; 1) bevaring av natur og kultur, 2) styrking av sosiale verdier, 3) økonomisk levedyktighet
-
ha kunnskap om hva som kreves for å starte sin egen virksomhet
-
kunne presentere og anvende relevante modeller og teorier
-
kunne gjøre rede for begreper som forretningsidé, forretningsmodell, forretningsplan og markedsplan
-
ha basiskunnskap om forskjellige selskapsformer, om IPR og økonomiske aspekter ved å starte opp en virksomhet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Tilstedeværelse og deltakelse på minimum 75% av heldagssamlingene.
Individuelt refleksjonsnotat (ca 1-2 sider) omkring prosessen, innovasjon og iverksettelse.
Undervisnings- og læringsformer
12 heldagssamlinger med faglig opplegg, gruppearbeid, presentasjoner og arbeid med eget prosjekt. Arbeidsomfang ca 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Gruppevis prosjektpresentasjon (teller 40%).
3-timers individuell skriftlig eksamen (teller 60%).
Bokstavkarakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
TFL108 – Entreprenørskap for humanister | 7.5 |
ORG105 – Gründer - grunnkurs i etablering av egen bedrift | 6 |
ORG207 – Entrepreneurship and Innovation | 6 |
ORG207 – Entreprenørskap og innovasjon | 6 |
ORG313 – Gründer Lab and Entrepreneurship Laboratory | 5 |
TFL937 – Entreprenørskap – konseptutvikling og iverksettelse | 2.5 |
TFL938 – Entreprenørskap – konseptutvikling og iverksettelse for PT-utdanningen | 2.5 |