SYP430 Kliniske studier i barnesykepleie I
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Kliniske studier 1. Semester (Introduksjonspraksis)
-
Informasjon om aktuelle pasientkategorier i avdelingen
-
Informasjon om avdelingen ift døgnrytmeplan, romfordeling, utstyrslager, gjennomgang av obligatorisk utstyr på rommet, overvåkingsutstyr etc.
-
Informasjon om rutiner ved akuttsituasjoner
-
Informasjon om brannberedskap og rømningsveier
-
Informasjon om ulike samarbeidspartnere
-
Innføring i og utførelse av barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder/spesialsykepleier
-
Simulering - enkelte ferdighetsøvelser
Kliniske studier 2. semester
-
Oppfølging av innhold fra introduksjonspraksis 1. semester
-
Innføring i og utførelse av barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder
-
Den akutt og/eller kritisk syke pasienten og pårørende
-
Stress- og krisesituasjoner, ulike former for mestring
-
Klinisk observasjoner og vurderinger
-
Dokumentasjon
-
Administrering av eget arbeid
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har inngående kunnskaper om og kunne vise forståelse for barnesykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar - spesielt sett i forhold til familiesentrert omsorg
-
kan anvende kunnskap for å kjenne igjen ulike former for stress og mestringsmekanismer og ivareta den akutt og/eller kritisk syke pasienten og pårørende ift dette
-
har kunnskaper om og kunne forsvarlig anvende ulike dokumentasjonsformer, kurveføring, medikamentadministrasjon og rapportere den utførte sykepleie i samarbeid med praksisveileder
-
har kunnskap om det mest vanlige tekniske utstyr som anvendes i avdelingen
-
har kunnskap om smitteforebygging og kunne anvende hygieniske prinsipper
Ferdigheter
-
kan gjennomføre flere deloppgaver selvstendig og ta ansvar for å observere respirasjon og sirkulasjon, vurdere, sette i gang og evaluere tiltak hos stabile pasienter
-
kan anvende kunnskap i forhold til observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor den akutt kritisk syke pasienten og utføre helhetlig barnesykepleie i samhandling med praksisveileder
-
kan planlegge og administrere eget arbeid
-
kan gjennomføre ulike medisinske forordninger og tekniske prosedyrer samtidig som en har oppmerksomheten rettet mot pasient og pårørendes generelle behov, opplevelser og reaksjoner på sykdom og behandling i et høyteknologisk miljø i samhandling med praksisveileder
Generell kompetanse
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å være bevisst eget kompetansenivå og ikke gå utover dette, og kunne reflektere over egen yrkesutøvelse
-
kan analysere og reflektere over etiske dilemmaer i møte med pasientgruppen sammen med veileder
-
kan bidra i faglige diskusjoner i avdelingen
Undervisnings- og læringsformer
All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon, omvisning og veiledning i avdeling og sykehus ift læringsutbytte og innhold, og utføre barnesykepleie sammen med barnesykepleiere/praksisveiledere i de ulike barneavdelinger. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal videre skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.
Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten.
Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.
Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått.
For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs 90 % fremmøte.
Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
-
Innlevert to refleksjonsnotat
-
Deltatt i to refleksjonsgrupper
-
Deltatt på praksisteoridager
-
Godkjent introduksjonspraksis
De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.