Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Avansert sykepleie i kommunehelsetjenesten, påbyggingsstudium

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentralt innhold i emnet er systematiske, kliniske undersøkelsesmetoder og relevante, standardiserte vurderingsverktøy for å identifisere og vurdere pasientens akutte og/eller langvarige helsebehov, deres ressurser, helsekompetanse og grad av mestring. Observasjoner og faglig vurdering av pasientens behov og ressurser er i fokus, samt hvordan imøtekomme de utfordringer pasienter har med relevante tiltak og behandling.

Tema i emnet:

  • Systematiske kliniske kartlegginger og undersøkelser

  • Akutte vurderinger og vitale tegn

  • Smerter og smertebehandling i kommunehelsetjenesten

  • Involvering av pasienter, brukere, pårørende og sosialt nettverk på individ- og systemnivå

  • Etikk i møte med praksis

  • Tiltak og behandling som oppfølging etter kartlegging

  • Relevant lovverk

  • Velferdsteknologi

  • Utvikling- og forbedringsarbeid

  • Koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer

  • Tjenesteinnovasjon og kvalitetsutvikling av tjenestene

Læringsutbytte

Studenten har etter endt emne kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor følgende områder:

  • Ha avansert kunnskap om systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og relevante, vurderingsverktøy for å identifisere og vurdere pasientens akutte og/eller langvarige helsebehov.

  • Ha avanserte kunnskaper om sykepleietiltak og behandling som kreves for å bidra til å løse pasientens helseproblemer.

  • Kunne gjennomføre systematiske og sykepleiefaglige relevante undersøkelser og vurderinger.

  • Ha kunnskap om kvalitetsutvikling og pasientsikkerhet

  • Kunne ta ansvar for å identifisere, vurdere og iverksette sykepleie og behandling både i akutt fase og ved oppfølging av pasienter med langvarige sykdommer.

  • Ha kunnskap om brukermedvirkning i utviklings - og forbedringsarbeid.

  • Ha kunnskap om systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser.

  • Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere kunnskapsbasert praksis.

  • Kunne innhente og anvende kunnskap for å utvikle egen kompetanse og dermed bidra til høy kvalitet på eget klinisk arbeid.

  • Kunne bidra til koordinering og kontinuitet på tvers av tjenester og sektorer for å medvirke til helhetlige pasientforløp og pasientsikkerhet.

  • Kunne bidra til at implementering av velferdsteknologi er faglig forsvarlig i samarbeid med pasient og pårørende i kommunehelsetjenesten.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent praktisk prøve

  • Deltatt på obligatorisk undervisning

Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres på deltid over to semester. Det inngår nettbaserte forelesninger og samlinger som inkluderer temadager med ferdighetstrening med simuleringsøvelser. Andre undervisnings- og læringsformer er selvstudium, gruppearbeid, reflekterende team, fremlegg av eget arbeid.

Det er obligatorisk undervisning i emnet.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bachelor i sykepleie. Søkere med annen høyskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdanningsnivå kan, etter individuell vurdering, bli tatt opp som studenter. Søkere må ha minimum ett års relevant yrkeserfaring etter endt utdanning.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 3 timer. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SY-428 – Kartlegging 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:37