Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Felles tema

  • Etikk

  • Etikk og den medisinsk tekniske utviklingen

  • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

  • Organisering, ledelse og miljø

  • Kvalitetssikring og pasientsikkerhet

  • Kommunikasjon og teamsamarbeid

  • Kulturell forståelse

  • Barn-barnekirurgi og akutte respirasjonsproblemer

  • Den eldre pasienten

  • Patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi og operasjonsmetodikk ift.

    • Kar- og thoraxkirurgi

    • ØNH

    • Øye

    • Rygg- og nakkeskader

    • Traumatologi, nærdrukning, hypotermi

    • Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer og skader, hodeskader

    • HLR/AHLR til voksne og barn

    • Brannskader

    • Organdonasjon

    • Alvorlige infeksjoner, sepsis, DIC, multiorgansvikt

    • Gynekologi, HELLP

    • Gastrologiske sykdommer (medisin)

  • MTU-Medisinsk teknisk utstyr

Fagspesifikke tema

  • Anestesi til ulike kirurgiske tilstander innen

    • Kar/thorax

    • ØNH

    • Øye

    • Kirurgi til barn

    • Gynekologi

  • Anestesi til ulike aldergrupper/andre grupper: Anestesi til barn, geriatriske pasienter og psykisk utviklingshemmede pasienter

  • Anestesi ved mottak av akutt, kritisk syke pasienter

  • Anestesi ved traumer og/eller multiorgansvikt

  • Anestesi ved brannskader; akuttbehandling og ved sårskift

  • Anestesi til intensivpasienter

  • Anestesi ved forgiftninger

  • Anestesi ved organdonasjon

  • Anestesisykepleie og anestesi

    • Anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper i alle aldre

    • Dagkirurgiske pasienter

    • Pasienter med spesielle angsttilstander (eks. torturofre)

    • Til overvektige

    • Leiring av pasient

    • Anestesisykepleie til pasienter med ulike traumer, multiorgansvikt, ulike former for sjokk, brannskader og forgiftninger

    • Anestesisykepleiers oppgaver i forhold til pårørende ved akutt/kritisk sykdom

    • Anestesisykepleiers rolle og oppgaver ved organdonasjon

    • Anestesisykepleiers pre-hospitale funksjon

    • Anestesisykepleiers rolle ved katastrofearbeid

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • har inngående kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen

  • har inngående kunnskap rammefaktorer, organisering og ledelse generelt, og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt

  • har avansert kunnskap om kvalitetssikring og pasientsikkerhet

  • har inngående kunnskap om flerkulturell forståelse

  • har avansert kunnskap om patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi, anestesiologi og anestesisykepleie innen felles og fagspesifikke tema

  • har avansert kunnskap om anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper

Ferdigheter

  • forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av anestesipasienter

  • gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper

  • gjennomføre anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper

  • anvende kunnskaper om behandling av akutt/kritisk syke pasienter på nye områder innen anestesi og anestesisykepleie, og i forhold til informasjon/støtte til pasient og pårørende

  • analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig anestesisykepleie

  • finne frem aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis

Generell kompetanse

  • kunne anvende tidligere klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i anestesiologi og anestesisykepleie

  • anvende nye kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver i anestesi og anestesisykepleie

  • kommunisere faglige problemstillinger innen anestesi og anestesisykepleie, analysere og konkludere, både med spesialister og til allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % fremmøte til undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, mappeoppgaver, simulering og selvstudium.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).

  • Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:35