SY-426 Anestesisykepleie 2
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Jørn Hustad
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Felles tema
-
Etikk
-
Etikk og den medisinsk tekniske utviklingen
-
Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser
-
Organisering, ledelse og miljø
-
Kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
Kommunikasjon og teamsamarbeid
-
Kulturell forståelse
-
Barn-barnekirurgi og akutte respirasjonsproblemer
-
Den eldre pasienten
-
Patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi og operasjonsmetodikk ift.
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
ØNH
-
Øye
-
Rygg- og nakkeskader
-
Traumatologi, nærdrukning, hypotermi
-
Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer og skader, hodeskader
-
HLR/AHLR til voksne og barn
-
Brannskader
-
Organdonasjon
-
Alvorlige infeksjoner, sepsis, DIC, multiorgansvikt
-
Gynekologi, HELLP
-
Gastrologiske sykdommer (medisin)
-
-
MTU-Medisinsk teknisk utstyr
Fagspesifikke tema
-
Anestesi til ulike kirurgiske tilstander innen
-
Kar/thorax
-
ØNH
-
Øye
-
Kirurgi til barn
-
Gynekologi
-
-
Anestesi til ulike aldergrupper/andre grupper: Anestesi til barn, geriatriske pasienter og psykisk utviklingshemmede pasienter
-
Anestesi ved mottak av akutt, kritisk syke pasienter
-
Anestesi ved traumer og/eller multiorgansvikt
-
Anestesi ved brannskader; akuttbehandling og ved sårskift
-
Anestesi til intensivpasienter
-
Anestesi ved forgiftninger
-
Anestesi ved organdonasjon
-
Anestesisykepleie og anestesi
-
Anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper i alle aldre
-
Dagkirurgiske pasienter
-
Pasienter med spesielle angsttilstander (eks. torturofre)
-
Til overvektige
-
Leiring av pasient
-
Anestesisykepleie til pasienter med ulike traumer, multiorgansvikt, ulike former for sjokk, brannskader og forgiftninger
-
Anestesisykepleiers oppgaver i forhold til pårørende ved akutt/kritisk sykdom
-
Anestesisykepleiers rolle og oppgaver ved organdonasjon
-
Anestesisykepleiers pre-hospitale funksjon
-
Anestesisykepleiers rolle ved katastrofearbeid
-
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har inngående kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen
-
har inngående kunnskap rammefaktorer, organisering og ledelse generelt, og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt
-
har avansert kunnskap om kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
har inngående kunnskap om flerkulturell forståelse
-
har avansert kunnskap om patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi, anestesiologi og anestesisykepleie innen felles og fagspesifikke tema
-
har avansert kunnskap om anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper
Ferdigheter
-
forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av anestesipasienter
-
gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper
-
gjennomføre anestesi og anestesisykepleie til ulike pasientgrupper
-
anvende kunnskaper om behandling av akutt/kritisk syke pasienter på nye områder innen anestesi og anestesisykepleie, og i forhold til informasjon/støtte til pasient og pårørende
-
analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig anestesisykepleie
-
finne frem aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis
Generell kompetanse
-
kunne anvende tidligere klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i anestesiologi og anestesisykepleie
-
anvende nye kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver i anestesi og anestesisykepleie
-
kommunisere faglige problemstillinger innen anestesi og anestesisykepleie, analysere og konkludere, både med spesialister og til allmennheten
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % fremmøte til undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, mappeoppgaver, simulering og selvstudium.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).
-
Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).
Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.