SY-425 Intensivmedisin og intensivsykepleie 2
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ellen Margareth Benestad Moi
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Felles tema
-
Etikk
-
Etikk og den medisinsk tekniske utviklingen
-
Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser
-
Organisering, ledelse og miljø
-
Kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
Kommunikasjon og teamsamarbeid
-
Kulturell forståelse
-
Barn-barnekirurgi og akutte respirasjonsproblemer
-
Den eldre pasienten
-
Patofysiologi, intensivmedisin, kirurgi og operasjonsmetodikk ift.
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
ØNH
-
Øye
-
Rygg- og nakkeskader
-
Traumatologi, nærdrukning, hypotermi
-
Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer og skader, hodeskader
-
HLR/AHLR til voksne og barn
-
Brannskader
-
Organdonasjon
-
Alvorlige infeksjoner, sepsis, DIC, multiorgansvikt
-
Gynekologi, HELLP
-
Gastrologiske sykdommer (medisin)
-
-
MTU-Medisinsk teknisk utstyr
Fagspesifikke tema
-
Generell intensivsykepleie, ansvar og kompetanseområder ift
-
barn og nyfødte (NIDCAP, kenguru care (KCM), akutte respirasjonsproblemer, respirasjonsstøttende behandling etc.)
-
avsluttende behandling og død i intensivavdelingen
-
overvekt og fedme
-
-
Spesiell intensivsykepleie, ansvar og kompetanseområder ved
-
ØNH-lidelser
-
Rygg- og nakkeskader
-
Traumatologi, nærdrukning og hypotermi
-
HLR/AHLR til voksne og barn
-
Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer og skader, hodeskader
-
-
Brannskader
-
Forgiftninger
-
Organdonasjon
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
Gastrologiske sykdommer
-
-
Medisinske og naturvitenskapelige emner, patofysiologi, intensivmedisin og kirurgi ift
-
Ernæring
-
Insulinbehandling og glukosekontroll hos intensivpasienten
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har avansert kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og aktuelle sykdomstilstander, kirurgi og skader starter, utvikles og behandles
-
har avansert kunnskap om intensivsykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
-
har avansert kunnskap om intensivsykepleie og intensivmedisin til ulike aldersgrupper (nyfødt, barn og eldre)
-
har avansert kunnskap om betydningen av flerkulturell forståelse i intensivsykepleie og intensivmedisin
-
har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma
-
har avansert kunnskap om kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
har avansert kunnskap om kommunikasjon og samhandling i team
-
har avansert kunnskap om organisering og ledelse av spesialisthelsetjeneste og spesialavdelinger
-
har avansert kunnskap om medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av intensivpasienter og forsvarlig anvendelse av utstyret
Ferdigheter
-
kommunisere og samhandle i team
-
kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen
-
observere, kritisk vurdere/analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig intensivsykepleie
-
analysere og anvende aktuell forskning innenfor intensivsykepleie og intensivmedisin
-
kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av aktuell forskning
-
delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling
Generell kompetanse
-
kan anvende tidligere kunnskaper og klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i intensivsykepleie og intensivmedisin
-
kan anvende nye kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver i intensivsykepleie og intensivmedisin
-
kan formidle faglige problemstillinger innen intensivsykepleie og intensivmedisin, analysere og konkludere, både med spesialister og til allmennheten
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % fremmøte til undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).
-
Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).
Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.