Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

  • SY-120 Grunnleggende sykepleie

  • SY-121 Kroppens anatomi, fysiologi og biokjemi

  • SY-122 Sykdomslære

  • SY-123 Legemiddelregning

  • SYP120 Praksisstudier i grunnleggende sykepleie 

  • SY-220 Sykepleie ved ulike sykdomstilstander - Arbeidsmetoder og teknologi

  • SYP220 Ferdigheter og prosedyrer

Innhold

  • Sykepleie til pasienter med komplekse og sammensatte pasienttilstander

  • Palliasjon og lindrende sykepleie ved livets slutt

  • Geriatri og geriatrisk sykepleie

  • Veiledningspedagogikk

  • Tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling

  • Helhetlig og sammenhengende behandlings- og pasientforløp

  • Sykepleie til mennesker med urfolk og minoritetsbakgrunn

  • Helse og sykepleie i et globalt perspektiv

  • Krise- og katastrofe håndtering

  • Ledelse og organisering av helsetjenesten

  • Kvalitet og pasientsikkerhet

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskap

  • Har bred kunnskap om sykepleie til mennesker med sammensatte og komplekse behov

  • Har bred kunnskap om aldringsprosessen og eldres særegne behov

  • Kan vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte, og kan iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser

  • Har bred kunnskap om sykepleierens lindrende funksjon

  • Har kunnskap om palliasjon

  • Kjenne til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv

  • Har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester

  • Har kunnskap om relevante undervisnings- og veiledningsmetoder

  • Har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet

  • Har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter

  • Kjenne til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon

  • Har kunnskap om helse- og sosialpolitikk, og ledelse og organisering av helsetjenesten

  • Kjenne til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker, og i krise- og  katastrofesituasjoner

Ferdigheter

  • Kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag

  • Kan anvende faglig kunnskap til å systematisk observere, vurdere, beslutte og foreslå hensiktsmessige sykepleietiltak

  • Kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie

  • Kan planlegge og gjennomføre tjenesteutvikling i samarbeid med pasienter og pårørende

Generell kompetanse

  • Kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet

  • Kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter

  • Har innsikt i kvaliteten på sykepleieutøvelse og tjenestene brukeren mottar, og kan justere egen profesjonsutøvelse

  • Kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med minoritetsbakgrunn

  • Har innsikt i hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn utfordrer ivaretakelse av kvalitet og pasientsikkerhet, samt kunnskap om bruk av tolk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent muntlig presentasjon i gruppe.

Nærmere informasjon finnes i studentenes læringsstøttesystem Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene er seminarer med utgangspunkt i kliniske problemstillinger i tillegg til forelesninger og selvstudium.

Arbeidsomfang i emnet er beregnet til 270 timer.

Se nærmere informasjon om undervisnings- og læringsformer i studentenes læringsstøttesystem Canvas.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Vurderingsform er nærmere beskrevet i studentenes læringsstøttesystem Canvas.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SY-320G – Kompleksitet og ledelse 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:29:32