SV-923 Supported Employment, arbeid og inkludering
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Inkluderingskompetanse
Forkunnskapskrav
Fullført bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang og minst 2 års relevant yrkespraksis.
Innhold
Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging fra en jobbspesialist. Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse. Emnet bygger på nasjonal og internasjonal forskning.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
-
ha inngående kunnskap om betydningen av rask jobbtilknytning, jobbmatch og tett oppfølging av arbeidsforhold
-
ha inngående kunnskap om de ulike retningene i «place-train-maintain» og prinsipper og etiske verdier i Supported Employment
-
ha avansert kunnskap om femtrinnsprosessen som metodisk tilnærming for å strukturere et inkluderingsforløp
-
ha inngående kunnskap om hva som påvirker jobbsøkers opplevelse i en inkluderingsprosess og hvordan man sikrer god brukermedvirkning
-
kunne etablere samarbeid med arbeidssøkers private og profesjonelle nettverk, herunder helse-, behandlingsapparat og sosialtjeneste
-
kunne identifisere og analysere risikoer og muligheter i en arbeidsinkluderingsprosess
-
kunne anvende forskningsbasert kunnskap om ulike tilnærminger til arbeidsinkludering
-
kunne reflektere kritisk over ulike tilnærminger til arbeidsinkludering, jobbspesialistrollen og etiske utfordringer knyttet til dette
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidsoppgave (individuell eller i gruppe) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som to samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning i Canvas. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Tilbys som videreutdanningsemne
Eksamen
En ukes individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.